Ja hur får man bort kalk från glaset. Dörrarna har hängt med sedan 1979 och är i gott skick förutom att de är mjölkvita nertill. På en annan dusch som inte var så allvarligt angripen som plockades ner så la jag ut hushållspapper och hällde ättika på och lät verka men inte gick kalken bort för det.

Ramen av eloxerad aluminium går inte ta bort så starkare syror kanske inte är så bra.

Någon som har en mirakelkur?

Protte

Viledas specialsvamp är ganska bra, men om den biter på avlagringar från 70-talet vet jag inte...

Ska provas. Repar den?

Protte

Jag använder fönsterputs och Viledasvamp. Nej, den repar inte (kanske om man gnider som om det gällde livet...).

Jag skulle testa med citronsyra, toarent och/eller Cillit Bang (kalklösande varianten). Vågar inte spekulera kring om aluminiumramen kan påverkas.

Svinto?

Nej, jag skojar inte.

• Gilla
CissieW
  • Laddar…
Cilitbang funkar.

Sent from my X10i

Jag använder något som heter universalfix, googla på det. Funkar hur bra som helst. E det riktigt jä...ligt börja med svinto.

Ska väl återraportera hur det gick.
En dag i somras så hakades de av, den gamla tätningsmassan petades bort och så rengjordes glaset med svinto.
Gick fort, blev helt rent och fint, svinto repade inte (så länge det löddrar som det står)
Tätades sedan med silikon.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.