Vi har just satt igång med badrummen och plattsättaren rekommenderar L-profiler i hörn. Vi har massor med nischer och en duschvägg mitt på golv så det blir massor av lister. Frun säger NEJ NEJ NEJ!
Det är mosaik där alla ytterhörn finns.
Vi vill undvika dessa ytterhörnlister. Alternativ:
- Glasmosaik i hörnen. Någon som gjort det? Blir det bra? Någon med bild hur det ser ut?
- Kolla om det finns hörnbitar av dessa. Hittade dessa i samma serie men vet inte om det är rätt: http://www.atlasconcorde.it/en/collections/ambition/pezzispeciali/white/shinyrettificato/
Tankar? Ideer?
Det är mosaik där alla ytterhörn finns.
Vi vill undvika dessa ytterhörnlister. Alternativ:
- Glasmosaik i hörnen. Någon som gjort det? Blir det bra? Någon med bild hur det ser ut?
- Kolla om det finns hörnbitar av dessa. Hittade dessa i samma serie men vet inte om det är rätt: http://www.atlasconcorde.it/en/collections/ambition/pezzispeciali/white/shinyrettificato/
Tankar? Ideer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har aldrig sett hörnbitar av mosaik. Tycker personligen aluminiumprofiler är snyggast. Har ockå sett hörn av bara kakel som är snygga, men jag tror det kräver mycker av plattsättaren. Om er föreslår lister så kanske det är pga att han inte kan göra snygga hörn? Det viktiga är väl att avsuta båda raka idor med fog, så ingen mosaik baksida/sida syns. Det är inte snyggt.
Den typen av tillbehör i alla kakelserier brukar kosta mycket, och blir plottrigt när du tänker ha tätt mellan nischer, hyllor och andra vrår. Fram med en våtkap, gera 45 grader, på med fix, och tejpa ihop på var sida om ytterhörnet.
Varför säger FRUN nej,nej,nej? Tror hon att plattsättaren ska trolla eller? Fjanterier
Alulister är ju snyggt som avslut.
Annars får plattsättaren foga i ytterhörnen istället och forma till fogen till ett runt hörn. Hoppas att det är bra mått på väggarna som ska ha mosaik då det inte är lätt att skära eller skära i glasmosaik samt att ytterhörnen är 100% lodräta.
Annars får plattsättaren foga i ytterhörnen istället och forma till fogen till ett runt hörn. Hoppas att det är bra mått på väggarna som ska ha mosaik då det inte är lätt att skära eller skära i glasmosaik samt att ytterhörnen är 100% lodräta.
Vi har väldigt många hörn. Duschvägg mitt i golvet, nischer i den väggen, fönster, bastuvägg, nisch with tvättställ, toabox... Det gör att det blir väldigt mycket L-profiler.tank77 skrev:Varför säger FRUN nej,nej,nej? Tror hon att plattsättaren ska trolla eller? Fjanterier
Kontaktade Atlas Concorde som levererar vårt kakel, och dom har hörnbitar i måtten 1x30 (två fina sidor) och 1x1 (tre fina sidor). Dessa är från samma serie och är till för det vi vill ha det för
att sätta kakelplattor efteråt brukar aldrig bli bra, räcker att det diffar 1mm så kan det se skit ut
dessutom så undrar jag om bitarna kommer att bli i samma färg, skulle jag som plattsättare få frågan om ett sånt här jobb, som kommer att bli dyrt, så skulle jag tveka om inte allt finns på plats
dessutom så undrar jag om bitarna kommer att bli i samma färg, skulle jag som plattsättare få frågan om ett sånt här jobb, som kommer att bli dyrt, så skulle jag tveka om inte allt finns på plats
Här är några bilder på slutresultatet. Det blev kanon. Inte massa metall som förstör designen. Tre stycken 1x1 hörnbitar som är restade som saknas på toalådan och bastuväggen. Annars blev det bra. Tyvärr var listerna 25% av hela kakelkostnaden...Byggis1976 skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Aluprofiler är ett perfekt exempel på funktion över form, något vi i praktiska Sverige älskar men som ser fruktansvärt trist ut och drar ner hela intrycket av badrummen där de används. Hoppas ni kan hitta en bättre (= snyggare) lösning.
Vi hittade en snyggare, men MYCKET dyrare lösning genom att beställa specialbitar för kanter och hörn i samma serie som övriga kaklet. Se bilderna som är bifogade, inga L-profiler där inteanthill skrev: