30 794 läst ·
21 svar
31k läst
21 svar
Var köper man rensplugg?
Sida 1 av 2
Jag saknar en rensplugg i en av mina golvbrunnar. På föreningens årsmöte kom det fram att nästan alla hus har detta problem efter en slamsugning, trycket efter sugningen har på något sätt sugit med sig pluggarna.
Jag har varit iväg på de stora byggvaruhusen Bauhaus, Biltema, Hornbach och försökt köpa en rensplugg. För det första så tittar de på mig som om jag vore dum i huvudet rensplugg vad är det? Då har jag fått förklara och så har de knappat på datorn och kommit fram till att nee detta säljer vi inte löst utan det tillhör ju golvbrunnen så då får du köpa en ny golvbrunn....
Mina grannar har tydligen stött på samma problem. Jag har inte letat jätte mycket men hittar inte direkt någon vvs affär i Uppsala, hittar bara proffsbutiker där man som privatperson inte får handla. Och jag har ju ingen lust att betala en röris för att komma ut till mig och skaffa material för en såhär simpel sak!
Så några förslag var man i Uppsala/Västerås trakten kan köpa en rensplugg till golvbrunn?
Jag har varit iväg på de stora byggvaruhusen Bauhaus, Biltema, Hornbach och försökt köpa en rensplugg. För det första så tittar de på mig som om jag vore dum i huvudet rensplugg vad är det? Då har jag fått förklara och så har de knappat på datorn och kommit fram till att nee detta säljer vi inte löst utan det tillhör ju golvbrunnen så då får du köpa en ny golvbrunn....
Mina grannar har tydligen stött på samma problem. Jag har inte letat jätte mycket men hittar inte direkt någon vvs affär i Uppsala, hittar bara proffsbutiker där man som privatperson inte får handla. Och jag har ju ingen lust att betala en röris för att komma ut till mig och skaffa material för en såhär simpel sak!
Så några förslag var man i Uppsala/Västerås trakten kan köpa en rensplugg till golvbrunn?
Här finns ett förslag: http://www.byggahus.se/forum/badrum/221650-luktar-avlopp.html#post1831707
Jag har inte provat själv men det verkar onekligen lite lockande att testa.
Jag har inte provat själv men det verkar onekligen lite lockande att testa.
Jag saknade också renspluggen i två golvbrunnar, troligen av samma anledning.
I den ena brunnen tog jag helt enklelt och limmade dit en lagom stor plastbit. Skulle behov uppstå så får jag väl helt enkelt borra upp hålet igen. (Det behövdes inte under de 10 år som brunnen fanns kvar.)
Till den andra brunnen så satte jag dit en hemmagjord plugg av någon sorts tjock skumplast som jag hittade där hemma. Jag tror den var avsedd för inredning av väskor för känsliga instrument. Även detta fungerade bra.
Hittar du inget lämpligt hemma så kanske här finns något:
http://www.kuntze.se/products/formdetaljer-i-gummi-plast/gummikork-konisk-208
Jag har tyvärr ingen aning om hur lätt det är att köpa sådana styckevis som privatperson.
OK, detta kanske inte är den snyggaste lösningen men det fungerar och jag bryr mig ivarjefall inte om det estetiska nere i en golbrunn.
I den ena brunnen tog jag helt enklelt och limmade dit en lagom stor plastbit. Skulle behov uppstå så får jag väl helt enkelt borra upp hålet igen. (Det behövdes inte under de 10 år som brunnen fanns kvar.)
Till den andra brunnen så satte jag dit en hemmagjord plugg av någon sorts tjock skumplast som jag hittade där hemma. Jag tror den var avsedd för inredning av väskor för känsliga instrument. Även detta fungerade bra.
http://www.kuntze.se/products/formdetaljer-i-gummi-plast/gummikork-konisk-208
Jag har tyvärr ingen aning om hur lätt det är att köpa sådana styckevis som privatperson.
OK, detta kanske inte är den snyggaste lösningen men det fungerar och jag bryr mig ivarjefall inte om det estetiska nere i en golbrunn.
Nope ingen aning vad det är för märke på brunnen står ingenstans. Brunnen är iaf som äldst från 1991 då huset är byggt. Har bara haft dimensionerna på hålet med mig till affärerna jag gått till, som menar på att man inte kan köpa en sån plugg löst inte ens till nya golvbrunnar, dvs tappar man bort sin plugg så är man körd. Jag har ju mycket svårt att tänka mig dettanimhed skrev:
Vad använde du för lim? Måste v vara nåt special då det alltid är vatten i en golvbrunnjac skrev:Jag saknade också renspluggen i två golvbrunnar, troligen av samma anledning.
[länk]
OK, detta kanske inte är den snyggaste lösningen men det fungerar och jag bryr mig ivarjefall inte om det estetiska nere i en golbrunn.![]()
Strunta i "byggladorna". Det måste finnas vettiga VVS-butiker i Uppsala där man är välkommen även som privatperson. I värsta fall får du väl ta med den oöppnade vinflaskan till någon rörgrossist eller rörmokarfirma och se om det inte går att göra ett byte. 
När jag sög ut vattnet ur vattenlåset så kom mitt plugghål över vattennvån. Nu kanske det är olika svårt att komma åt beroende på modell. Nu var ju detta +10 år sedan men jag tror att jag använde vanligt cyanoakrylat (superlim). Sedan hade jag kanske tur också att plasten gick att limma men det märker du ju. Antingen fäster det eller också inte...katten12 skrev:
Här hittade jag ett annat tips:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/93627-stinkande-spolbrunn.html#post650793
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Ja, detta kan ju inte vara något ovanligt problem för en rörmokare. Det borde finnas någon lämplig universalplugg som de använder vid sådana här tillfällen.Alfredo skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
De pluggar / golvbrunnar jag sett har haft gängade renspluggar, och om jag minns det rätt är det väl standardgängor på dem, typ R20 eller nåt, och då finns det ju i random VVS butik / bygghandel. Är gängorna förstörda (eller om det finns brunnar som inte är byggda för gängade pluggar) så skulle jag ta en gummiplugg av lämplig storlek, typ en av dem jac länkar till.
/U
/U
Min brunn har inga gängor. Tittar man hur renspluggen ser ut i andra brunnen så är det typ en tunn plastbit som man bara trycker i. Ungefär som ett litet lock. Det som jag är förvånad över är att även om jag hade haft gängad brunn så påstod"byggladorna" att man inte kan köpa detta löst. Mycket märkligt :xullberg skrev:De pluggar / golvbrunnar jag sett har haft gängade renspluggar, och om jag minns det rätt är det väl standardgängor på dem, typ R20 eller nåt, och då finns det ju i random VVS butik / bygghandel. Är gängorna förstörda (eller om det finns brunnar som inte är byggda för gängade pluggar) så skulle jag ta en gummiplugg av lämplig storlek, typ en av dem jac länkar till.
/U