Som det står i rubriken! Jag köpte en bostadsrätt förra året och har fått höra sedan dess att brunnsmanschetten sticker ut ett par millimeter under klämringen. Golvbrunnen är en Purus beta från -91, och ovanpå den sitter en blå klämring.

Vad gör man i en sån här situation? Skulle ett försäkringsbolag stå för en eventuell fuktskada? Badrummet blev renoverat 2009 av den dåvarande ägaren, så det finns ingen garanti eller så på arbetet. Det finns ingen fukt idag men jag är rädd att jag kommer behöva riva hela badrummet för att åtgärda problemet..

Är det vanligt att såna här installationer leder till fuktskador?

Tacksam för alla svar! :)

Klämringen är konisk och klämmer åt mot brunnen när den dras fast ner i brunnen. Det får inte bli så att manchetten hindrar klämringen från att komma ner tillräckligt djupt i brunnen för att den koniska sidan ska täta ordentligt.

Jag skulle inte tro att du behöver oroa dig. Det viktiga är att klämringen klämmer ordentligt på manchetten och trycker den mot brunnen. Du kan se i överkant av klämringen om den ser ut att ligga an ordentligt hela vägen runt.
Men, du bör kunna, om du vill, ta bort själva klämringen och kolla att manchetten tätar ordentligt hela vägen runt. Ev kan du då också skära bort de där extra millimetrarna, men var väldigt försiktig i så fall så du inte skadar manchetten.

Allt ovan givet att du kommer åt klämringen så det inte är kaklat eller nåt över den.

Personligen tycker jag det är en korkat omvänd konstruktion. Det borde istället vara så att man ska se manchetten under klämringen, då kan man visuellt säkerställa att den finns där. Nu när man inte ser den, om den är rätt installerad, så vet man ju inte ens om det finns en där, eller om den är rätt installerad och tätar hela vägen ner runt om. Hur de tänkte där egentligen undrar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.