Vi har precis fått ombyggnad av badrummet påbörjat, i en BRF med VVC.
Tidigare fick vi höra att den nuvarande handdukstorken (VVC) tvunget skulle vara kvar, men fick precis reda på att så inte alls var fallet. Fastighetskötaren meddelade att det enda kravet var att VVC-slingan återförslöts, och rekommenderade att istället skaffa en eldriven tork.

Andra tycker dock att det verkar jättedumt att byta VVC mot el, då dom anser att egen elkostnad är den enda skillnaden.

Dom nackdelar jag kan se med VVC är att det blir fler rör som ska dras. Detsamma gäller dock för eldrivet, med nya grupper, kablar, och eldosor i väggen.
Att just jag ska orsaka legionella är jag inte speciellt orolig för, stänger nån av sin tork så är det någon av mina senila grannar, och jag kan ändå få deras skit i mina rör oavsett om jag har egen tork eller ej.

Vad finns det för för och nackdelar som jag missat?

Det är väl ingen brf som renoverar 2013 och behåller hdt kopplat på vvc!??

Det är ingen centralstyrd renovering, enbart vi som gör vår lägenhet.

P
En nackdel med anslutning till VVC är att torken måste vara i rostfritt och då blir rejält mycket dyrare. Vanliga torkar klarar inte av den högre syrehalten i vattnet och blir då en ganska vanlig (nåja...men jag har sett flera) orsak till vattenskador.

Enligt gällande branschregler (säkervatten) får inte handdukstork kopplas till vvc. Därför rekommenderar de eltork.

Mjo, rent byggtekniskt och vattensäkerhetsmässigt kan jag tänka mig att VVC har som största nackdelarna.
Vid nyinstallation vet jag att det är uteslutet, men nu sitter vi ju redan på en sådan slinga.

Men om man säger så här. Om torkarna väl sitter på plats redan. Vad har dom för för/nackdelar när det gäller hur dom fungerar i vardagen?
VCC-torken går ju inte att stänga av eller reglera, och oftast känns den onödigt varm.
Jag får dock ingen klarhet i hur det brukar vara med elvärmarne. Bränner dom konstant på i full effekt, eller reglerar dom mot en viss måltemperatur? Den enda jag sett med reglerbar temperatur är en ful sådan från Pax.

Jag vet även bekanta som ogillar sina eldrivna för att dom är konstant skollheta, men det kanske bara är billigt skräp?

Det finns eldrivna både med och utan reglering. De utan reglering har oftast en rätt blygsam effekt typ 100 - 150w som räcker bra för att torka handdukar,

Många av dem med reglering har väldigt hög effekt 1kw, eller kanske ännu mer. De skulle både bränna upp handdukarna och smälta den (nästan iallafall) om de inte hade en termostat.

En handdukstork har såpass liten yta som avger värme att den omöjligen kan "göra sig av" med 1kw, därför måste den ha termostat som slår av och på. Om man jämför med en vattenradiator som skall avge 1 kw vid liknande temperatur så har en sådan radiator en massa veckad plåt som ger en yta på kanske 10 - 15 kvm. Det kommer man inte i närheten med en handdukstork.

En 150w tork som går dygnet runt året runt kostar omkring 1600 kr/år i elkostnad. Så kan ni behålla befintlig tork så sparar ni en del pengar.

Dom flesta "halvsmå" brukar rentav vara på runt 60W-100W. Det är inte så mycekt värmen jag vill åt, snarare undvika att ha för mycket. Den kommer att sitta på väggen rätt nära toaletten, så tja, man vill inte vara tungen att akta sig för att nudda den.

Dom med effekt upp mot storleken kilowatt är väl mest dom för vattenburna nät med lösa elpatroner?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.