2 864 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Är skarvar i sänkt tak OK?
Allvetare
· västkusten
· 128 inlägg
Hej,
jag skall renovera badrummet och har 2,70 i takhöjd. Tänkte sänka taket för att lätt dölja el och ventilation. Det nya varm&kall vattnet kommer in i rummet uppe vid taket ovanför det nya innertaket.
Fundering : Är det ok att ha kopplingar ovan innertaket och gå ner med rör där det behövs. Vid toa, dusch, osv.
Alternativ:
1. Om innertaket spikas fast ?
2. Spikas men har inspektionslucka ?
3. Om taket är löst lagt i ramar ?
4. Aldrig.
Vad tror/vet ni? Om man vill följa säkert vatten eller vanlig "försäkrings standard".
mvh Johan
jag skall renovera badrummet och har 2,70 i takhöjd. Tänkte sänka taket för att lätt dölja el och ventilation. Det nya varm&kall vattnet kommer in i rummet uppe vid taket ovanför det nya innertaket.
Fundering : Är det ok att ha kopplingar ovan innertaket och gå ner med rör där det behövs. Vid toa, dusch, osv.
Alternativ:
1. Om innertaket spikas fast ?
2. Spikas men har inspektionslucka ?
3. Om taket är löst lagt i ramar ?
4. Aldrig.
Vad tror/vet ni? Om man vill följa säkert vatten eller vanlig "försäkrings standard".
mvh Johan
Allvetare
· västkusten
· 128 inlägg
Tack för svar, jag tolkar dig att du tror det är OK om skarven/skarvarna är inspekterbara.
dvs alternativ 3: En typ av tak som jag vet är vanligt på kontor och borde fungera hemma.
Men sedan antar jag att "rättstavnings hjälpen" har slagit till: du menar "Lucka" i taket
dvs alternativ 3: En typ av tak som jag vet är vanligt på kontor och borde fungera hemma.
Men sedan antar jag att "rättstavnings hjälpen" har slagit till: du menar "Lucka" i taket
jag hade nog satt ett gipstak och skarvat i det, kanske slagit in taket sist så det hade varit tryck på kopplingarna några dagar och sen borrat med en kopplingsdosfräs och satt ett täcklock över, inte helt enl. reglerna men jag tror man upptäcker ev läcka så snabbt att man hinner begränsa skadorna. Kanske byggt en potta över kopplingarna så värsta sprutet om en koppling går sönder inte sprutar över hela taket.
99 ggr av 100 så håller ju kopplingarna tätt, det är den där sista gången det blir dyra skador
99 ggr av 100 så håller ju kopplingarna tätt, det är den där sista gången det blir dyra skador
Antingen ett vanligt tak med inspektionslucka eller exempelvis ett akustiktak med skenor exempelvis ecophone.
Sen rent krasst så är taket i mina ögon ingen större risk. Om det läcker så blir det på genom taket ner på ett fuktspärrat golv.
Sen rent krasst så är taket i mina ögon ingen större risk. Om det läcker så blir det på genom taket ner på ett fuktspärrat golv.
Allvetare
· västkusten
· 128 inlägg
Även jag tycker att en ev skarv i ett undertak i badrummet inte kan vara hela världen. Nu får jag bara bestämma mig om det behövs eller om jag kan lösa det utan skarvar. Måste även fråga designrådet/frun om vad som blir snyggast:
-flera lodräta kromrör till toa/bad/dussch eller "matarledning" i golvhöjd.
-flera lodräta kromrör till toa/bad/dussch eller "matarledning" i golvhöjd.
Matarledning i golvhöjd ska du undvika, dels får du borrhål där det kan läcka in vatten och barn kan ställa sig på rören för att tex nå högre med böjda rör som resultat, skruva kan dras ur väggen med förstora hål som följd och kanske trasiga plattor
Klicka här för att svara