Byggahus.se
WIN_20141107_192552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Nu är badrumsrenovering "lite" klar. Ny golvmatta som mattläggaren svetsare dit. Målat vit vanlig takfärg på kaklet. Kostnad ca 5000kr och resultatet är förvånansvärt bra, bättre än vad jag kunnat ana. WIN_20141107_192552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:D
 
  • Gilla
Germanpilsner
  • Laddar…
Fint. Ser nytt ut.
 
Ser toppen fint ut verkligen! Har funderat på att göra samma sak i vårt. Dock har vi ingen duschkabin och även tänkt måla på plastmattan. Dock har jag blivit avråd av många att måla på kaklet för att det kan förstöra fogarna?
Känns det som att man lätt kommer repa kaklet och färgen kommer flagna?
 
Själv är jag ju mycket mycket nyfiken på hur mattläggaren kunde få upp mattan bakom det befintliga kaklet så att det sammanfogades med väggens tätskikt... :rolleyes: ;)
 
nya mattan ligger ju på den gamla och det förstör väl inte den existerande tätskikt? eller tänker jag fel?
 
Jasså... var framkommer att den ligger ovanpå den gamla och hur har de då fått till det med klämringen i golvbrunnen då ? ����
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jasså... var framkommer att den ligger ovanpå den gamla och hur har de då fått till det med klämringen i golvbrunnen då ? ����
Kanske bort med gamla matten skära en cm under kakel kanten. Sedan dit med ny matta som svetsat ihop med den lilla biten gamal matta. Är detta godkänt?
 
Kanske är en lösning men jag vet faktiskt inte...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kanske är en lösning men jag vet faktiskt inte...
Nä inte jag heller vart bara nyfiken och fick en tanke. Men det gäller fan att inte skära snett upp mot kaklet då blir det ett dyrt snitt!!! SedAn kanske man kan måla den där cm när man svetsat klart
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hej!

Mattläggaren skar bort mattan ca 1.5 cm under kaklet runt om. Sedan bytte han golvbrunn (föreningens kostnad) och svetsade dit nya mattan mot den gamla som var uppvikt under kaklet. Den gamla mattan var vit så jag fick bryta till rätt kulör (vit vanlig våtrumsfärg + svart brytning från Flugger) och sedan måla den smala remsan under kaklet.
Mattläggaren skar mindre i våtzon 1 och han var tvungen att lämna 10 års garanti.

Färgen på kaklet sitter som berget. Man måste bara tvätta noga innan och inte använda någon häftgrund. Målade ca 3 lager våtrumsfärg med en "svamproller" för bästa resultat.

Jag tror dock som sagt att man ska vara försiktig med att duscha direkt mot färgen och ha duschkabin. Färgen klarar ånga bra, och vi har extremt bra ventilation. Har man en vanlig toalett utan dusch är det inga som helst problem. Färgen sitter och det är inte lätt att göra skrap i den av misstag. Händer det, fram med miniroller.

Som sagt, en "lite renovering" som kan ge badrummet några/många extra år om underlaget är i hyffsat bra skick. Mitt badrum är byggt 1992.

Alla som ser det tror att det är nytt och man tänker inte på att det är målat. ca 5000kr för kanske 5-10 extra år är en bra deal tycker jag. Chansningen gick hem än så länge.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Lösningen med att skarva mattan med svetsning som du beskriver är ganska vanlig i lägenheter där fastighetsägaren vill ha ett billigare alternativ vid lättare renovering eller reperation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.