T
Paul-Staffanstorp skrev:
Låter ju inte som en seriös hantverkare då om han inte berättat detta redan från början, men sen måste jag säga att det är märkligt att du som kund går och köper saker innan de ens pratat med en hantverkare om hur det fungerar och OM du kan köpa egna grejer.

Själv skulle jag ju tackat nej till arbetet direkt när det nämndes att kunden köpt eget tätskikt.

Jag skulle aldrig heller bara tagit på mig plattsättning om jag inte själv gjort underarbetet eftersom det kanske då ser ut som böljan blå när man väl kommer och ska sätta plattorna och då vill man inte vara hantverkare. ;)

Sen är det många ggr så i branschen med, att den som lägger tätskiktet tar över ansvaret för underarbetet och godkänner detta i samma stund som denna lägger tätskiktet och hur det sen är om plattsättaren också tar över ansvaret för att tätskiktet är ok när denna börjar sätta plattor är jag osäker på, men sådant är helt ointressant ur företagarens perspektiv vilket gör att det alltid är betydligt svårare att hitta en seriös hantverkare som bara tar på sig vissa bitar. :)

Gnället om att hantverkaren är sur för han inte drar in något på materialinköp är ju helt befängt när det sakligt handlar om att arbeta med de produkter man är certifierad att arbeta med för att göra ett bra godkänt arbete.
Men Paul, du vet väl att alla hantverkare är giriga jävla svin, allt enligt "mobben" på byggahus.se:p

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Morten Alper skrev:
Bor du i bostadsrätt t.e.x så är det ytterst tveksamt att du får bygga badrummet/ tätskiktet själv.
Det var inga problem för mig, min brf sa ja direkt. Försäkringsbolagen är positiva till att hemmapulare gör det, vi har bra fuktskadestatistik då vi är noggranna.

Paul-Staffanstorp
AndersMalmgren skrev:
Det var inga problem för mig, min brf sa ja direkt. Försäkringsbolagen är positiva till att hemmapulare gör det, vi har bra fuktskadestatistik då vi är noggranna.
Men nu är det som så att det är väldigt många Brf där du som Svensson inte får befatta dig med våtrum så det är helt korrekt.
Kan lägga en vild uppskattning av egen erfarenhet på att 90% inte godkänner att folk gör det själv. 😉

Svensson!? Värsta förolämpningen jag har hört. Just bostadsrättsföreningar är ju kända för att inte kunna ta beslut. Sitter ofta amatörer i dem som dagtid har yrken där man INTE är beslutsfattare.

I mitt fall så fick jag karttecken från kommun (På bygganmälan) och visade upp detta för föeringen, räckte för att de skulle säga ja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.