4 109 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Weber tätskikt
Sida 1 av 2
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Hej!
Vi har anlitat en kakelsättare för att kakla vårt badrum.
Har själva köpt och tillhandahåller tätskiktet. Köpte Webers tätskikt med membran TEC2.
Jag har kollat med branschreglerna hos Byggkeramikrådet(BKR) och Webers tätskikt är godkänt, vilket då borde vara godkänt av mitt försäkringsbolag.
Även säkert vatten och gvk hänvisar till BKR
Vår plattsättare säger nu när han ska börja att han inte tänker sätta upp ett tätskikt ifrån weber eftersom det inte har en godkänd konstruktion. Jag tycker det låter konstigt.
Det känns lite olustigt, jag trodde weber var ett allmänt välkänt varumärke.
Är det någon som har erfarenhet av Weber? Bör man vara orolig?
Vi har anlitat en kakelsättare för att kakla vårt badrum.
Har själva köpt och tillhandahåller tätskiktet. Köpte Webers tätskikt med membran TEC2.
Jag har kollat med branschreglerna hos Byggkeramikrådet(BKR) och Webers tätskikt är godkänt, vilket då borde vara godkänt av mitt försäkringsbolag.
Även säkert vatten och gvk hänvisar till BKR
Vår plattsättare säger nu när han ska börja att han inte tänker sätta upp ett tätskikt ifrån weber eftersom det inte har en godkänd konstruktion. Jag tycker det låter konstigt.
Det känns lite olustigt, jag trodde weber var ett allmänt välkänt varumärke.
Är det någon som har erfarenhet av Weber? Bör man vara orolig?
Men det blir ingen godkänd konstruktion (enligt BBV 10:1) om inte hantverkaren har gått webers kurs.
Du får anlita någon som använder weber och gått deras kurs..
Du får anlita någon som använder weber och gått deras kurs..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Trams...injonil skrev:
Nog fan kollar man av sådant med hantverkaren innan man handlar på sig saker.
Precis som Morten skriver så är det så att hantverkaren man anlitar måste ha godkänd utbildning på det tätskikt han jobbar med för att det ska vara godkänt och vet inte din hantverkare detta och har tagit den diskussionen med er, så är han ingen bra hantverkare.
Ok, jag hittade det själv. Det är BBV 14:1 som gäller idag.
9.2 Arbetsutförande
Vid entreprenader krävs för godkänt arbetsutförande enligt BBV,
att företaget har behörighet utfärdad av Byggkeramikrådet och att
plattsättare, som utför tätskiktsarbete, är anställda i det behöriga
företaget och har genomgått kurser enligt punkt 9.2 i förklaringar och
förtydliganden, samt kan uppvisa behörighetslegitimation utfärdad av
Byggkeramikrådet.
Jag kan alltså själv bygga ett godkänt badrum med Weber, men ett företag som jobbar med badrumsbyggen kan inte göra det om de inte har utbildningar etc på produkten. Märkligt.
9.2 Arbetsutförande
Byggkeramikrådet.
Jag kan alltså själv bygga ett godkänt badrum med Weber, men ett företag som jobbar med badrumsbyggen kan inte göra det om de inte har utbildningar etc på produkten. Märkligt.
Det som är galet är att det sprids förakt mot hantverkare p.g.a okunskap.injonil skrev:
Hantverkaren vet väl om att det blir en icke godkänd konstruktion om han smetar på ett tätskikt som han inte har en godkänd kurs på.
Men du påstår att hantverkaren är girig vilket är bedrövligt.
Har inte hantverkaren gått kursen på det aktuella tätskiktet så är inte hantverkaren behörig enligt BBV 10:1. Sen spelar det ingen roll hur godkänt materialet/ märket är.
Mitt badrum som jag gjorde för ca 1 år sedan, där gjorde jag tätskikt själv men lät hantverkare kakla. TS, det kanske kan funka för dig med? Man gör det lätt på en helg. Läs monteringsanvisningarna MYCKET noga innan och förbered väl med att t ex skära till de våder som går att skära till i förväg (om limmet är 2-komponent är detta viktigt för att hinna med).
Dämpa ner dig lite nu.Morten Alper skrev:Det som är galet är att det sprids förakt mot hantverkare p.g.a okunskap.
Hantverkaren vet väl om att det blir en icke godkänd konstruktion om han smetar på ett tätskikt som han inte har en godkänd kurs på.
Men du påstår att hantverkaren är girig vilket är bedrövligt.
Har inte hantverkaren gått kursen på det aktuella tätskiktet så är inte hantverkaren behörig enligt BBV 10:1. Sen spelar det ingen roll hur godkänt materialet/ märket är.
Ja det är rätt med BBV 14:1 har den med mig varje dag. Men det här har gällt länge.injonil skrev:Ok, jag hittade det själv. Det är BBV 14:1 som gäller idag.
9.2 Arbetsutförande
Byggkeramikrådet.
Det som det handlar om är att du kan aldrig skriva ett kvalitetsdokument enligt BBV dvs det kommer inte vara godkänt enligt BBV när du bygger själv utan jobbet kommer alltid vara stämplat som ett hempularjobb. Jag tycker det är bra att BKR kräver att fackmän går en utbildningskurs beträffande tätskiktet. Det är kvalitetshöjande och inget märkligt alls. Det är mer märkligt är att min morsa kan utföra ett "godkänt" badrumsbygge.
Bor du i bostadsrätt t.e.x så är det ytterst tveksamt att du får bygga badrummet/ tätskiktet själv.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Han visste att det var Weber innan han tog jobbet. Nu börjar han backa ur och vill att vi ska byta tätskikt.
Då kanske han fått kalla fötter av någon anledning.
Leta rätt på en ny, knappast någon idé att lägga ner mer krut på han mer då risken är att det blir pannkaka av alltihop.
Leta rätt på en ny, knappast någon idé att lägga ner mer krut på han mer då risken är att det blir pannkaka av alltihop.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Låter ju inte som en seriös hantverkare då om han inte berättat detta redan från början, men sen måste jag säga att det är märkligt att du som kund går och köper saker innan de ens pratat med en hantverkare om hur det fungerar och OM du kan köpa egna grejer.Fredrik_1976 skrev:
Själv skulle jag ju tackat nej till arbetet direkt när det nämndes att kunden köpt eget tätskikt.
Jag skulle aldrig heller bara tagit på mig plattsättning om jag inte själv gjort underarbetet eftersom det kanske då ser ut som böljan blå när man väl kommer och ska sätta plattorna och då vill man inte vara hantverkare.
Sen är det många ggr så i branschen med, att den som lägger tätskiktet tar över ansvaret för underarbetet och godkänner detta i samma stund som denna lägger tätskiktet och hur det sen är om plattsättaren också tar över ansvaret för att tätskiktet är ok när denna börjar sätta plattor är jag osäker på, men sådant är helt ointressant ur företagarens perspektiv vilket gör att det alltid är betydligt svårare att hitta en seriös hantverkare som bara tar på sig vissa bitar.
Gnället om att hantverkaren är sur för han inte drar in något på materialinköp är ju helt befängt när det sakligt handlar om att arbeta med de produkter man är certifierad att arbeta med för att göra ett bra godkänt arbete.