6 599 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Installera golvbrunn utan att byta plastmatta
I bastun i sommarstugan har vi en ganska nylagd plastmatta. Dock saknar vi golvbrunn.
Huset står på plintar så jag kommer åt golvet underifrån.
Skulle man kunna installera en golvbrunn utan att behöva byta plastmattan?
(jag kan inget om detta, därav frågan)
Huset står på plintar så jag kommer åt golvet underifrån.
Skulle man kunna installera en golvbrunn utan att behöva byta plastmattan?
(jag kan inget om detta, därav frågan)
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
njae, det blir nog svårt. Den ska ju sänkas ner i spånskivan och hur är det tänkt med självfallet? Inget kul med en brunn om inte vattnet rinner dit själv heller.
Fallet är inget problem. Det handlar mest om att jag på ett smidigt sett vill kunna svabba av bastun och få veck det vatten som hamnar på golvet när man bastar. Då funkar en skrapa eller liknande.
Det verkar inte omöjligt, enklast är väl att fråga efter en offert från närmsta våtrumsfirma.
Det verkar inte omöjligt, enklast är väl att fråga efter en offert från närmsta våtrumsfirma.
I mitt fall installerade jag brunnen på uppmaning av mitt försäkringsbolag. Vi gick igenom hur det lämpligast skulle utföras. Behövde inte ens ansluta avlopp. Rätt ner i marken räckte för dem. Lite taskigt för ev nya ägare kanske om ingen sagt nått 
Om du kommer åt golvet underfrån krypgrunden, så går det att lösa. Men det kan nog vara svårt att få en yrkesman att åta sig uppdraget, och det blir nog rätt mycket billigare att ta upp mattan så som nämnts, antingen med ett kryss eller skära ut en cirkel. Fast nino, det är väl inget som hindrar att man återanvänder den utskurna biten? Eller du tänker att det inte går att återanvända den efter att man dragit loss den ur limningen mot undergolvet?
Har man tur hittar får man en spillbit billigt hos mattbutiken, men det är ju långt ifrån säkert att man får samma matta med mönster som passar då.
Hur funkade det med limningen för dig, bjober? Kunde du dra loss mattan ur limningen utan att skada den, och sedan återlimma igen?
Har man tur hittar får man en spillbit billigt hos mattbutiken, men det är ju långt ifrån säkert att man får samma matta med mönster som passar då.
Hur funkade det med limningen för dig, bjober? Kunde du dra loss mattan ur limningen utan att skada den, och sedan återlimma igen?
Klicka här för att svara