Hej alla efrarna badrumsbyggare
Jag har en fråga enligt rubrik - vem vet var jag kan hitta denna typ av hörnlist för ytterhörn?
Jag behöver alltså en metall-list, ca 2,50 m lång, vitmålad i första hand men rostfritt kan fungera. Listen behöver vara ca 30 x 30 mm för att täcka över kakelbitar som inte når varann i hörnet.
Någon som gjort denna lösning?
Hälsningar Michelle
Jag har en fråga enligt rubrik - vem vet var jag kan hitta denna typ av hörnlist för ytterhörn?
Jag behöver alltså en metall-list, ca 2,50 m lång, vitmålad i första hand men rostfritt kan fungera. Listen behöver vara ca 30 x 30 mm för att täcka över kakelbitar som inte når varann i hörnet.
Någon som gjort denna lösning?
Hälsningar Michelle
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Tack men de listerna är ju avsedda att använda under kaklingen och med kant i kant montage på ytterhörnet. Men tack ändå.
Mitt probel gäller kakling av en tidigare gjord fyrkantig inbyggnad av ett luftningsrör för avlopp som går från golv till tak.
Kaklen jag använder - i tegelstensförband - är 15 x 7,5 (oregelbunden vit yta) och måtten på "luftnings-skorstenen" är ca 17 x 17 cm. Jag ville undvika små skarvbitar så kaklen slutar ca 20 - 25 mm från hörnet. En 30 x 30 mm tunn metall-list skulle bli snyggt att täcka in hörnan med - starkt också.
Men nu tror jag att jag har hittat en tillverkare - finska Duuri som tydligen har återförsäljare i Jönköping - ska nu kolla om de har nåt leveransställe i Stockholm.
Att skicka 3000 mm tunn plåtlist med bussgods tes låter ju som att bädda för problem...he he
Tack för välkomnande!
Mitt probel gäller kakling av en tidigare gjord fyrkantig inbyggnad av ett luftningsrör för avlopp som går från golv till tak.
Kaklen jag använder - i tegelstensförband - är 15 x 7,5 (oregelbunden vit yta) och måtten på "luftnings-skorstenen" är ca 17 x 17 cm. Jag ville undvika små skarvbitar så kaklen slutar ca 20 - 25 mm från hörnet. En 30 x 30 mm tunn metall-list skulle bli snyggt att täcka in hörnan med - starkt också.
Men nu tror jag att jag har hittat en tillverkare - finska Duuri som tydligen har återförsäljare i Jönköping - ska nu kolla om de har nåt leveransställe i Stockholm.
Att skicka 3000 mm tunn plåtlist med bussgods tes låter ju som att bädda för problem...he he
Tack för välkomnande!
Hej igen
Hittade 30x30 mm hörnlist vit metall (Al) hos Fredells i Stockholm. Kostnad 239 kr för 3 m - prisvärt!
30x30 var väl precis på gränsen för att täcka hörnet som saknar kakel men list 40x40 hade blivit för dominant för min smak...
Byggde upp stöd för hörnlisten med 8x8 och 8x21 furulist tätspikat med liten dyckert och montagelim.
Bifogar tre bilder på skapelsen i dagsläget - den vita alu listen står lutad där i avg-takvaktan på montage - har först jobbat med listverket vägg - tak.
Återkommer med bild på hörnlist på plats - alternativt skrynklig list i container efter mitt utbrott när den rasat ner under natten...hmm
Hittade 30x30 mm hörnlist vit metall (Al) hos Fredells i Stockholm. Kostnad 239 kr för 3 m - prisvärt!
30x30 var väl precis på gränsen för att täcka hörnet som saknar kakel men list 40x40 hade blivit för dominant för min smak...
Byggde upp stöd för hörnlisten med 8x8 och 8x21 furulist tätspikat med liten dyckert och montagelim.
Bifogar tre bilder på skapelsen i dagsläget - den vita alu listen står lutad där i avg-takvaktan på montage - har först jobbat med listverket vägg - tak.
Återkommer med bild på hörnlist på plats - alternativt skrynklig list i container efter mitt utbrott när den rasat ner under natten...hmm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
varför började du inte med att sätta en hel platta på varsin sida av hörnet istället för en list? Då hade du fått ett jämnt fint möte för plattorna sen hade du lagt en mjukfog där de möter varann och istället hade du fått de tillskurna plattorna I respektive innerhörn där man kan gömma snittet med mjukfog.
Då detta är ett badrum så verkar du även ha glömt att sätta tätskikt på väggen innan du kaklade då jag antar att du inte har betongväggar.
Då detta är ett badrum så verkar du även ha glömt att sätta tätskikt på väggen innan du kaklade då jag antar att du inte har betongväggar.
Redigerat:
Tror inte det blir så fint med en mjukfog i ett ytterhörnRoland112 skrev:varför började du inte med att sätta en hel platta på varsin sida av hörnet istället för en list? Då hade du fått ett jämnt fint möte för plattorna sen hade du lagt en mjukfog där de möter varann och istället hade du fått de tillskurna plattorna I respektive innerhörn där man kan gömma snittet med mjukfog.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Passa på att flytta ut strömbrytaren närmare dörrkarmen innan du sätter tätskikt på väggen (verkar saknas). Som dosan sitter nu får du inte dit ramen på brytaren.
Förlåt- jag skrev badrum - det är fel - skall vara toalett (gästpalett på nedre plan) med endast wc och handfat - ingen golvbrunn alltså. Tätskikt finns på golvet - under golvmosaiken som var ett elände att foga snyggt - och uppdraget ca 10 cm på väggar.
Roland - du kanske inte läste/förstod att de givna måtten på det imbyggda luftningsröret gav förutsättningarna för kaklingen och jag ville undvika få småbitar kakel - därav lösningen med hörnlist som nu kommer att bli både snyggt och starkt.
Tack för synpunkt om väggbrytaren - har tänkt flytta den närmare dörren. Vaket där, gubben! 😉
Roland - du kanske inte läste/förstod att de givna måtten på det imbyggda luftningsröret gav förutsättningarna för kaklingen och jag ville undvika få småbitar kakel - därav lösningen med hörnlist som nu kommer att bli både snyggt och starkt.
Tack för synpunkt om väggbrytaren - har tänkt flytta den närmare dörren. Vaket där, gubben! 😉
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden