Vi håller på med en badrumsrenovering.
En mattläggare har satt plastmatta som vi nu ska sätta klinker på golv och vägg. Allt ser bra ut utom kring rör i rör grnomföringen under handfatet. Se bild. Plastmattan är inte utvikt påmslyddsröret. Det är något gul-genomskinligt klet men det är öppet rakt in mot plastmattan. Ska det se ut så här?
Det är som sagt under handfatet, en dryg meter från duschen. Plattorna kommer inte vara blöta särskilt ofta men kanske sprider sig från duschen bakom?
En mattläggare har satt plastmatta som vi nu ska sätta klinker på golv och vägg. Allt ser bra ut utom kring rör i rör grnomföringen under handfatet. Se bild. Plastmattan är inte utvikt påmslyddsröret. Det är något gul-genomskinligt klet men det är öppet rakt in mot plastmattan. Ska det se ut så här?
Det är som sagt under handfatet, en dryg meter från duschen. Plattorna kommer inte vara blöta särskilt ofta men kanske sprider sig från duschen bakom?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att svara på utan att kolla installationsanvisningarna för mattan. Jag har mest koll på foliebaserade system och då sätter man rörmanschett runt skyddsrören. Därefter har man en väggbricka som är byggd på ett speciellt sätt för att ansluta innerröret.
Det behöver inte vara fel, men jag skulle verkligen kolla installationsanvisningen för det system som används.
Det behöver inte vara fel, men jag skulle verkligen kolla installationsanvisningen för det system som används.
Det bästa är att sätta en vanlig rörmanschett som man använder till foliesystemet men det är inte alla fabrikörer som godkänner det.
Tarkett som gör din matta (TarkoDry) föreskriver följande:
- att tätning av rörgenomföringar sker med väggmatta
eller med ändamålsenlig stos/tätband.
http://proffs.tarkett.se/sites/tarkettb2b_se/files/id_se_tarkodry_wall.pdf
Med det sagt så skulle inte din mattläggare lämnat det som det ser ut nu, för nu är det ju helt öppet in till väggen.........
Tarkett som gör din matta (TarkoDry) föreskriver följande:
- att tätning av rörgenomföringar sker med väggmatta
eller med ändamålsenlig stos/tätband.
http://proffs.tarkett.se/sites/tarkettb2b_se/files/id_se_tarkodry_wall.pdf
Med det sagt så skulle inte din mattläggare lämnat det som det ser ut nu, för nu är det ju helt öppet in till väggen.........
Hej och tack för svaren!
Min sambo pratade med mattläggaren som sa "ojdå, hoppsan. Har du något silikon ni kan stryka på själva?"
Vi bor en bit utanför stan så jag förstår om han inte vill fara i onödan. Är det så enkelt som lite silikon kan jag gärna göra det själv.
Alltså: fungerar det att täta mellan skyddsrör och plastmatta med silikon?
Och vad händer om det faktiskt, mot förmodan, blir problem här. Då antar jag att vi inte direkt kan hävda det var mattläggarens fel att det blev silikon om vi själva kletat dit det?
Min sambo pratade med mattläggaren som sa "ojdå, hoppsan. Har du något silikon ni kan stryka på själva?"
Vi bor en bit utanför stan så jag förstår om han inte vill fara i onödan. Är det så enkelt som lite silikon kan jag gärna göra det själv.
Alltså: fungerar det att täta mellan skyddsrör och plastmatta med silikon?
Och vad händer om det faktiskt, mot förmodan, blir problem här. Då antar jag att vi inte direkt kan hävda det var mattläggarens fel att det blev silikon om vi själva kletat dit det?
Kletet är troligtvis mattlim
Måste säga att det är ofta det ser ut så här när det varit en mattläggare som satt tex tarkodry... dom skulle aldrig lämnat det så om det vore matta som ytskikt men är det som tätskikt så är det ok för då "fixar plattsättaren" det...
En manschett satt med 2 komp lim löser problemet men är troligtvis inte rätt
Måste säga att det är ofta det ser ut så här när det varit en mattläggare som satt tex tarkodry... dom skulle aldrig lämnat det så om det vore matta som ytskikt men är det som tätskikt så är det ok för då "fixar plattsättaren" det...
En manschett satt med 2 komp lim löser problemet men är troligtvis inte rätt
Klicka här för att svara