1 509 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Avrinning Duschhörnan
Hej,
Vårt nya badrum är precis klart, renoverat av ett kunnigt stort företag.
Allt ser verkligen toppen ut men jag är en sådan person som alltid letar fel.
Har en fråga / fundering.
Vi har en duschhörna med glasväggar 90x90.
De första gångerna jag duschat har jag noterat att det samlas vatten på golvet (i duschhörnan). Det rör sig om några mm i höjdnivå. Blir lite som att plaska med fötterna.
Vid avstängning av vattnet så rinner allt undan ner i brunnen och efter snabb koll så finns det såklart lutning i rätt riktning.
Frågan är då,
- Är det för lite lutning så vattnet inte hinner med att rinna undan eller är det helt normalt?
Kan bara minnas hur det var innan renoveringen och då var det plastmatta och jag lade inte märke till att det var några mm vatten vid fötterna.
Golvbrunnen är helt ny så inga problem med att vatten ansamlas pga hår/skit.
Kanske jag överdriver eller kör mycket vatten (starkt tryck) så att det inte riktigt hinner med att rinna undan. Kanske är så att man hade mer lutning 1992 då orginalbadrummet bygdes?
Vårt nya badrum är precis klart, renoverat av ett kunnigt stort företag.
Allt ser verkligen toppen ut men jag är en sådan person som alltid letar fel.
Har en fråga / fundering.
Vi har en duschhörna med glasväggar 90x90.
De första gångerna jag duschat har jag noterat att det samlas vatten på golvet (i duschhörnan). Det rör sig om några mm i höjdnivå. Blir lite som att plaska med fötterna.
Vid avstängning av vattnet så rinner allt undan ner i brunnen och efter snabb koll så finns det såklart lutning i rätt riktning.
Frågan är då,
- Är det för lite lutning så vattnet inte hinner med att rinna undan eller är det helt normalt?
Kan bara minnas hur det var innan renoveringen och då var det plastmatta och jag lade inte märke till att det var några mm vatten vid fötterna.
Golvbrunnen är helt ny så inga problem med att vatten ansamlas pga hår/skit.
Kanske jag överdriver eller kör mycket vatten (starkt tryck) så att det inte riktigt hinner med att rinna undan. Kanske är så att man hade mer lutning 1992 då orginalbadrummet bygdes?
Verkar som gallret i brunnen inte hinner ta emot allt vatten. Testa och duscha en gång utan brunnsgaller och se om det då hinner rinna ned. Finns andra galler med större hål, om ni märker att det rinner undan, när brunnsgallret är borttaget.
Köpte ett nytt galler idag så ska prova både utan och med nya.thomas33 skrev:
Har du takdusch? Kommer jävligt mycket vatten ur dom och då hinner inte brunnen svälja undan vattnet. Har själv 20mm/m fall i duschen och ändå är det så att det bildas en ansamling av vatten under fötterna. Viktigt är att rensa vattenlåset ofta så att det är helt tomt från skit då rinner vattnet på mycket bättre.
Japp, stor takdusch.tank77 skrev:Har du takdusch? Kommer jävligt mycket vatten ur dom och då hinner inte brunnen svälja undan vattnet. Har själv 20mm/m fall i duschen och ändå är det så att det bildas en ansamling av vatten under fötterna. Viktigt är att rensa vattenlåset ofta så att det är helt tomt från skit då rinner vattnet på mycket bättre.
Klicka här för att svara