Hej! Vi funderar på hur vi kan planera en renovering av ett litet badrum i källaren i vårt hus från 1939. Golvret som ligger nu (med plastmatta) är sprucket (bucklar upp under plastmattan på flera ställen. Så vi behöver bila bort delar av golvet för att göra nytt. (En besikningsman berätta att man la på någon typ av "en putskaka" eller nått sånt på 70-80 talet och det är den som har spruckit. Är osäker om väggarna som har plastmatta ligger direkt mot betongväggarna även mot ytterväggen, tror att det kan vara en reglad vägg mot ytterväggen.
Rummet är litet, 242x133 och bara 200 i höjd. Idag finns duschkabin men vi vill ha ett litet badkar med dusch. Jag har vridit och vänt på hur vi kan göra och det bästa verkar vara att ta ett 130 badkar och ställa utefter 133 väggen. Eller går det på något sätt få in ett sånt här badkar som är längre men "böjer av". https://www.byggmax.se/badrum/bad/badkar/badkar-nano-höger-p6716024
Har prövat ett badkar med dusch som hade glasvägg, hela badrummet blev blött för det stänkte även förbi glasväggen, är detta ett vanligt problem? Bättre med duschdraperi?
Någon som har något annat tips på planlösningen?
Är det värt att bila ur hela golvet och isolera under så man kan dra golvvärme? Har en dusch med klinker i tvättstugan utan golvvärme och tycker inte att det är något stort problem med kallt golv (badrumsmatta är dock bra att ha). Kan det bli fuktvandringar i golvet ändå? Vill att de byter stammar under hela badrummet om det inte gjort sedan huset byggdes...
Rummet är litet, 242x133 och bara 200 i höjd. Idag finns duschkabin men vi vill ha ett litet badkar med dusch. Jag har vridit och vänt på hur vi kan göra och det bästa verkar vara att ta ett 130 badkar och ställa utefter 133 väggen. Eller går det på något sätt få in ett sånt här badkar som är längre men "böjer av". https://www.byggmax.se/badrum/bad/badkar/badkar-nano-höger-p6716024
Har prövat ett badkar med dusch som hade glasvägg, hela badrummet blev blött för det stänkte även förbi glasväggen, är detta ett vanligt problem? Bättre med duschdraperi?
Någon som har något annat tips på planlösningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det värt att bila ur hela golvet och isolera under så man kan dra golvvärme? Har en dusch med klinker i tvättstugan utan golvvärme och tycker inte att det är något stort problem med kallt golv (badrumsmatta är dock bra att ha). Kan det bli fuktvandringar i golvet ändå? Vill att de byter stammar under hela badrummet om det inte gjort sedan huset byggdes...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 959 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 959 inlägg
Går det att få in 130 cm badkar genom dörren och ställa mot väggen utan att badkaret stoppas av dörrkarmar och/eller kranen?
Se https://www.byggahus.se/forum/badrum/280814-badkar-ryms-inte-hur-rakna.html
Du har väl kollat att det är 133 cm både vid dörren och väggen för det är ju inte helt ovanligt att väggar är lite sneda.
Se https://www.byggahus.se/forum/badrum/280814-badkar-ryms-inte-hur-rakna.html
Du har väl kollat att det är 133 cm både vid dörren och väggen för det är ju inte helt ovanligt att väggar är lite sneda.
Tänk på att badkaret måste skjutas in RAKT genom dörren och RAKT åt sidan innan tvättstället monteras. De 3 cm du sedan har kvar räcker troligen inte för rören heller.
Bättre att ställa badkaret längsmed, det du länkade till får ju plats då och svängen gör att det känns rymligare. Sätt toaletten bredvid dörren så får tvättstället plats mittemot toaletten.
Bättre att ställa badkaret längsmed, det du länkade till får ju plats då och svängen gör att det känns rymligare. Sätt toaletten bredvid dörren så får tvättstället plats mittemot toaletten.
Tack för alla svar. Det är ganska öppet utanför badrummet så jag tror inte att det är så svårt att få in badkaret rakt in genom dörren. Jag har tänkt att anlita fackman att utföra jobbet, så jag kommer gå igenom sånt som att få det på plats etc med dem. Tänkte mer på själva planlösningen som jag föreslår.
Dusch i badkar? Kommer det funka bra? Glasvägg, är det att föredra, eller blir det blött i hela badrummet? (Bättre med dushdrapperi?
Dusch i badkar? Kommer det funka bra? Glasvägg, är det att föredra, eller blir det blött i hela badrummet? (Bättre med dushdrapperi?
Anna_H: Tänker du så här?
Med badkar som smalnar av https://www.byggmax.se/badrum/bad/badkar/badkar-nano-höger-p6716024
Något mindre tvättställ (80cm)
Logga in
Skapa konto
Med badkar som smalnar av https://www.byggmax.se/badrum/bad/badkar/badkar-nano-höger-p6716024
Något mindre tvättställ (80cm)
Redigerat:
Eller tänker du så här? (också med avböjt badkar så det känns rymligare..) men plats för 100cm tvättställ.Anna_H skrev:Tänk på att badkaret måste skjutas in RAKT genom dörren och RAKT åt sidan innan tvättstället monteras. De 3 cm du sedan har kvar räcker troligen inte för rören heller.
Logga in
Skapa konto
Mitt förslag är att du sätter toaletten vid en av kortsidorna. Sen skaffar ni ett badkar likt detta:
Sedan sätter ni kommoden på den andra kortsidan, på så vis får ni in ett fullstort badkar
Ser nu att ni hann vara snabbare än mig :wow:
Logga in
Skapa konto
Sedan sätter ni kommoden på den andra kortsidan, på så vis får ni in ett fullstort badkar
Ser nu att ni hann vara snabbare än mig :wow:
Redigerat:
Jag tycker att originalmöbleringen är bäst. Rören får sitta på långsidan av badkaret och det är inga problem att ställa in badkaret om det är "rundat" i botten - som det oftast är.
Det näst bästa kommer från "glinton" modifierat enligt "Jarlsgård". Vi har i vårt badrum som bara är en aning större ett liknande bubbelkar som badkaret som Jarlsgård föreslår som var det enda vi kunde få in. Vi hade då skuret övre vänstra hörn i glintons bild, fönster där dörren är på bilden och ett lite mindre handfat med kommod lite längre ned. Det fungerar bra fortfarande tio år senare. Vi har inte ångrat oss att vi tog ett sådant badkar.
Det näst bästa kommer från "glinton" modifierat enligt "Jarlsgård". Vi har i vårt badrum som bara är en aning större ett liknande bubbelkar som badkaret som Jarlsgård föreslår som var det enda vi kunde få in. Vi hade då skuret övre vänstra hörn i glintons bild, fönster där dörren är på bilden och ett lite mindre handfat med kommod lite längre ned. Det fungerar bra fortfarande tio år senare. Vi har inte ångrat oss att vi tog ett sådant badkar.
För förvaringens skull och för att få rummet att upplevas luftigt så hade jag valt en kommod med ett lite lägre djup på, 35-40. På så vis så blir det luft framför kommoden och det kommer upplevas större. Som följd av lite förlorad yta på djupet i lådorna så hade jag satt upp ett spegelskåp med hyllor ovanför samt haft någon sorts förvaring ovanför toaletten, förslagsvis vanliga öppna hyllor där man kan ha toalettpapper och liknande 
Klicka här för att svara