7 034 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Eftermontera en inspektionslucka i badrum
Hejsan
Jag har en lägenhet från 60 talet och ska byta ut vattenrören.
Behöver sätta en inspektionslucka i badrummet men vet inte inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få det tätt
Jag har en lägenhet från 60 talet och ska byta ut vattenrören.
Behöver sätta en inspektionslucka i badrummet men vet inte inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få det tätt
Jag ursäktar, inlägget blev skrivit lite hastigt.
Väggen är av Siporex. Hålet är gjort och det är 300x300 mått. Framför hålet kommer det stå en tvättmaskin.
Kommer ta bild i em.
Väggen är av Siporex. Hålet är gjort och det är 300x300 mått. Framför hålet kommer det stå en tvättmaskin.
Kommer ta bild i em.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Luckan som sådan är inte tät. Det är meningen att utrymmet innanför luckan skall ha tät botten och läckageindikering. Den utförs oftast med ett skvallerrör som mynnar i rummet nära golvet. Man skall upptäcka en läcka snabbt.
Luckan brukar monteras när allt annat är klart med väggen, den har en ram som går utanpå kakel eller väggmatta.
Luckan brukar monteras när allt annat är klart med väggen, den har en ram som går utanpå kakel eller väggmatta.
Okej, fullt medveten om att luckan i sig inte är tät.
Hålet har jag gjort eftersom varm/kall vatten rören var tvungna att bytas. Planen är att göra om badrummet längre fram men inte just nu.
Frågan är om man kan göra en "tillfällig" lösning för tillfället?
Hålet har jag gjort eftersom varm/kall vatten rören var tvungna att bytas. Planen är att göra om badrummet längre fram men inte just nu.
Frågan är om man kan göra en "tillfällig" lösning för tillfället?
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Som sagt luckan som sådan är ju bara att sätta dit. Det ev. Problemet är om du har tätt under kopplingarna som jag antar att du vill göra bakom luckan.
Klicka här för att svara