S
Dra åt helvete vilka förbrukade rör! Nu blev man genast nojig gör sina egna....

Jo dom rören hade gjort sitt kan man ju lugnt säga...😊

Allt blir nytt på ovanvåningen till att börja med, sen är det bara resten kvar... Kan tillägga att huset är byggt -65.

Kollade du asbest i fixat innan du rev? 60-70 var liksom glansdagarna för det..

Spännande med rören! Kan verkligen rekommendera alla med gjutjärnsrör att ringa en spolbilsfirma och be dom inspektera allt med kamera. För mig gick inspektion och rensning på 2800:-

Hittade att rören från -68 var i oförskämt bra skick men att det fanns lite rötter på ett (1!!) enda ställe.

Hur gör du med vattnet? Har du egen brunn eller kommunalt? Är det enkelt att dra nya ledningar?

one- skrev:
Jo dom rören hade gjort sitt kan man ju lugnt säga...😊

Allt blir nytt på ovanvåningen till att börja med, sen är det bara resten kvar... Kan tillägga att huset är byggt -65.
Oj! Jag har kvar en del gamla gjutjärnsrör i mitt hus från -37, men det vi har rivit ut har inte alls sett så illa ut. Undrar vad skillnaden är?

Chrissofsweden skrev:
Kollade du asbest i fixat innan du rev? 60-70 var liksom glansdagarna för det..

Spännande med rören! Kan verkligen rekommendera alla med gjutjärnsrör att ringa en spolbilsfirma och be dom inspektera allt med kamera. För mig gick inspektion och rensning på 2800:-

Hittade att rören från -68 var i oförskämt bra skick men att det fanns lite rötter på ett (1!!) enda ställe.

Hur gör du med vattnet? Har du egen brunn eller kommunalt? Är det enkelt att dra nya ledningar?
Oj, längesen det blev nån uppdatering här i tråden.

Kollade asbest innan jag började riva o det skulle inte va nån fara i det här fallet.

Nackdelen med att spola gamla gjutjärnsrör kan va att om skicket är uselt som i mitt fall😬, så spolar man sönder rören. Men man bör absolut kolla skicket om man har gjutjärn, i mitt fall verkar kvalitén på rören fantastiskt ojämn. På vissa ställen verkade rören totalt opåverkade o på andra ställen fanns det inget kvar. Nu är i alla fall hela ovanvåningen o luftningen bytt till plast, bara hoppas att rören på bottenvåningen ser lite bättre ut o håller ihop ett tag till🙈

Vi har kommunalt vatten. Allt blir nytt på ovanvåningen med nya fördelare på bottenplan. Hade inte tidigare jobbat med slang, "rör i rör", men det va smidigt o ganska lättjobbat👍🏻

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.