Saxade detta ur boverkets sida:

"Du ska göra en bygganmälan till din kommun ifall du ska göra ändringar som berör byggnadens bärande konstruktion eller väsentliga ändringar av vatten och avloppinstallationerna. Anmälan ska göras minst 3 veckor innan arbetet påbörjas till byggnadsnämnden i din kommun."

Vad menas med väsentliga ändringar??

Hittade detta i boken om lov, tillsyn och kontroll, http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdfDet ger en del fingervisning:

"
Till vad som avsevärt påverkar respektive innebär
väsentlig ändring bör räknas sådana ingrepp inom en
befintlig byggnads eller annan anläggnings ram som
förändrar byggnaden eller anläggningen i något avseende
så att dess förutsättningar att uppfylla egenskapskraven
i 3 kap. PBL (inklusive kraven i 2 § BVL) avsevärt påverkas.
Detta kan t.ex. gälla åtgärder beträffande en byggnads
— planlösning som har betydelse med avseende på
utrymningsvägars anordnande eller byggnadens
brandcellsindelning,
— planlösning som påverkar tillgängligheten och
användbarheten för personer med nedsatt rörelseeller
orienteringsförmåga,
— eldstäder eller rökkanaler som påverkar byggnadens
brandskydd eller medför påverkan på omgivningen
(kan även avse utbyte),
— ventilationssystem som påverkar byggnadens förutsättningar
att uppfylla kraven på erforderlig och kontinuerlig
luftväxling,
— vatten- och avloppssystem som påverkar bygnadens
utsläpp till omgivningen eller som berör brandcellsskiljande
konstruktioner eller
— vatten- och avloppssystem som påverkar systemens
egenskaper med hänsyn till kraven på hygien och
hälsa, buller eller brand.

Min "högst personliga" tanke runt är att om du gör ändringar inom befintligt badrum faller det inte inom "växentlig ändring" kanske du även klarar dig om man flyttar ett badrum. Men om de nya dragningarna påverkar bärande konstruktioner tex så berörs du troligen.
I andra avseenden brukar väsentligt innebära att det krävs ganska mycket så man tillåts nog göra en hel del.

Men förhoppningsvs får du fler och fylligere svar/erfarenheter.
/m

Redigerat:
Vad ska du göra? Ibland är det lättare att svara på vad som inte kräver bygganmälan.

Ska du totalrenovera badrummet men låta vattendragningar vara som de är så krävs ej bygganmälan. Det betraktas som underhåll.

Om jag ska flytta mitt kök till andra sidan rummet, alt fixa ett nytt badrum i ett nu befintligt "vanligt rum" utan VA.

Kommer inte bli några förändringar i bärande delar utan allt kommer att dras i krypgrunden.

Måste man då anmäla det till kommunen?
Verkar ju helt befängt!

Steksmar skrev:
Om jag ska flytta mitt kök till andra sidan rummet, alt fixa ett nytt badrum i ett nu befintligt "vanligt rum" utan VA.

Kommer inte bli några förändringar i bärande delar utan allt kommer att dras i krypgrunden.

Verkar ju helt befängt!
Är inte hudnra på vad som gäller i din kommun men gissar, ja...

Hemmakatten
Jag är tämligen säker på att du behöver göra en bygganmälan. Det kan även behövas en kvalitetsansvarig (från 2 maj kontrollansvarig) och eventuellt ett samråd. Om du bygger nytt badrum på annan plats i huset (på entréplan) krävs att du anpassar badrummet till de krav på handikappanpassning som finns.

Steksmar skrev:

Verkar ju helt befängt!
jag har inte gjort det när vi gjorde ett litet källarbadrum större med nya avlopp och vattenrör. Jag bedömde att kommunen har ingen nytta av en information om våra små , oväsentliga ändringar :). Hade jag installerat en avloppspump eller annat som kan påverka kommunens ledningar så skulle jag nog anmäla detta ....
gaia

kommer kommun att följa upp bygganmälan med besiktning när badrumsrenoveringen är klart?

Behöver man anlita en certifierad KA för sånt här med tanken på kontrollplan måste fyllas i?

På nuvarande gästtoan ska vi ta bort en vägg (ej bärande) mot garderoben o installera dusch där + kakel/klinkers (därav nya vattendragningar).

På andra våningen ska vi renovera om badrummet (kakel/klinkers).

Om ni bor i hus skulle jag inte skicka in anmälan alls. Om ni redan gjort det lär det räcka med egenkontroller och ingen KA.

Sådana renoveringar har väl kommunen ingenting med att göra. Bygg på och skicka inte in några papper.
Det är ju en annan sak om man installerar en eldstad men för andra renoveringar så angår det ingen annan än dig själv.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.