4 395 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Lägga kakel o klinger på plastmatta?
Hej
Har precis haft en vattenläcka i badrummet. När snickaren var här för offert rekommenderade han att först lägga plastmatta på golv och vägg och kakla över det. För mig låter det inte logiskt, jag frågar mig om kaklet verkligen kan fäst bra på plasten. Är det någon som har erfarenhet av detta så hör gärna av er.
MVH
Henric
Har precis haft en vattenläcka i badrummet. När snickaren var här för offert rekommenderade han att först lägga plastmatta på golv och vägg och kakla över det. För mig låter det inte logiskt, jag frågar mig om kaklet verkligen kan fäst bra på plasten. Är det någon som har erfarenhet av detta så hör gärna av er.
MVH
Henric
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det är inte helt ovanligt med matta som tätskikt under kakel och vad som är bäst kommer antagligen framtiden att visa under dom sex åren jag va i den branschen kom det nog lika många nya idéer om vad som va rätt och hur mycket bättre dom nya skulle bli själv skulle jag inte vilja ha matta under men det är min åsikt mvh Andreas
Det finns speciella plastmattor som man kan kakla på. "Vanlig" plastmatta tror jag att man är ganska överens om att man inte ska kakla på. Och har du plastmatta som är gjord för att kaklas på så ska det väl hålla! 
Märkligt att branschen fortsatt i sverige inte kan bygga badrum man bråkar om det ska vara det systemet eller det o så ska membranet sättas runt golvbrunnen...jösses....
Bestäm oorganisk stomme i alla våtutrymmen o bygg sedan vattentätt som i andra länder
Bestäm oorganisk stomme i alla våtutrymmen o bygg sedan vattentätt som i andra länder
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Går alldeles utmärkt att sätta plattor på matta både vägg och golv vanligt bland firmor som håller på med bägge delarna då det mest troligt blir billigare än duken men jag skulle TRO att livslängden är sämre med plastmattan.
Suck, både Forbo och Tarkett har särskilda plastmattor som är till för att sätta plattor på och det är ju mattläggare som sätter dessa enligt GVK. En plastmatta som man sveper runt badrummet blir det ju inga skarvar på samt att det är lättare att byta skadade plattor.
Klicka här för att svara