Byggahus.se

Papperstapet i badrum

1. K
    Medlem · Jönköpings län · 50 inlägg

kv05lama

Medlem
    Hej alla experter!

Jag håller på att planera en badrumsrenovering och har en hel del tankar på hur jag vill att det ska se ut. En av planerna skulle innebära att man halvkaklar två av väggarna och helkaklar de andra två. De man helkaklar är de som man duschar mot.

Min fråga är om det går att sätta en vanlig papperstapet på den delen av de halvkaklade väggarna som inte är kaklade. Är det över huvudtaget möjligt att göra det på ett enligt reglerna godkänt sätt? Borde jag av någon annan anledning ta mitt förnuft till fånga och kakla hela väggarna?

Alternativt - kan man måla ytan istället? Isåfall vill jag att ytan ska vara slät, ingen ful vävtapet som man ofta ser i badrum. Jag har läst nånstans att om man ska måla ett våtrum måste man enligt regelboken sätta väv under. Finns det nån sån som är slät?

I åtanke ska man ha att badrummet är ganska litet, 290 x 150 och duschen kommer vara en duschhörna i ena hörnet.

Tack!

2. S
    Medlem · Uppsala · 1 183 inlägg

slurppe99

Medlem
  3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 362 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Varför aldrig ?

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 956 inlägg

hempularen

Moderator
    Papperstapet tål inte fukten. Det finns målningssystem som är godkända. Men jag tror att det då måste vara glasfiberväv. Sådan kan dock vara mer eller mindre diskret.

5. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Varför kan man inte sätta tapet över en spacklad vägg eller väv om det fäster tex? Har ju inget med tätskikt att göra. Det går ju att lacka över tapeten tex, eller sätta en glasskiva eller chansa på att det håller. Vore intressant att se testresultat eller fakta på om tapeten verkligen inte klarar detta om vi förutsätter att god ventilation finns.

6. B
    Medlem · örebro · 254 inlägg

bjorn_s

Medlem
    Verkligen, jag håller med dig. Se till att du har ett målat tätskikt bakom dock. Men dom kräver de där glasfibervävarna och så vitt jag vet finns det ingen som är helt slät och godkänd. Men det där med godkännandet är ju bara för att försäkringsbolagen ska ha ryggen fri. Teoretiskt kan det ju finnas lösningar eller släta vävar som är lika bra eller bättre men som av någon anledning inte är testade och godkända.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 956 inlägg

hempularen

Moderator
    Beror ju lite på hur du definierar "god ventillation". I vårt badrum anser jag att vi har väldigt bra ventilation, men det uppstår ändå lite kondens/imma på en spegel i badrummets bortre hörn när man duschar. Den försvinner oftast inom 3 - 4 minuter. En pappers tapet kommer inte att tåla att det uppstår kondens på tapeten typ 2 ggr om dagen, även om det bara är i 10 - 20 minuter.

Om man lackar över den, tja kanske. Jag tror (men vet inte) att även en klarlack är inte speciellt tät.

8. F
    Medlem · 2 862 inlägg
  9. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 752 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Nu är vi väl ändå ute på ett gissningarnas gungfly?

För det första är många "papperstapeter" försedda med ett ytskikt av plast, för att vara någorlunda härdiga mot nedsmutsning.

För det andra kan "klarlack" vara väldigt tätt mot vatten. De segelbåtar i mahogny jag har haft har klarat sig utmärkt, trots att de varit nedsänkta i vatten mer än 10 - 20 minuter om dagen.
    Snarare sex månader om året :D

10. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Präsis! Ja e skeptisk till dessa gissningar. Har sett mååånga inredningsbilder i tidningar och online där det är delvis tapeter i badrum och dom har inte släppt.

11. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Sen finns det ju många tapeter som inte är av papper. Ser man en bild i en tidning är det svårt att veta materialet.

12. I
    Medlem · 391 inlägg

ichigo

Medlem
    Det finns ju vinyltapeter som är fina med. Kanske använda?

13. Y
    Medlem · Skåne · 13 inlägg

Ylwen

Medlem

Vi ska bygga nytt under vintern/våren. Vill inte heller ha helkaklat i badrummet utan kommer sätta panel och måla. Enligt snickaren är det inga problem att måla. De kommer spackla över hela väggen i två omgångar, den sista med riktigt fint spackel som då blir helt slätt. Vår säljare har gjort på samma sätt i sitt ena badrum och då valt efter rekommendation att måla med fasadfärg i natt kulör för att inte få den glansen våtrumsfärg ofta har.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Stockholm · 11 inlägg

MTO

Medlem
    Papperstapet fungerar alldeles utmärkt, när jag hade tapetserat badrummet bad jag målaren helstryka 2 ggr med vattenavstötande klarlack, ganska matt så tapeten ser likadan ut.

Då vi även har mycket panel så har jag fräst jag luftspalter på baksidorna på allt trä.
    Både tapet och panel har klarat sig galant trots duschglad familj!

Se till att ventilera bort fukten ordentligt, annars blir de flesta material muggiga i ett badrum..

• Laddar…
  15. T
    Husägare · Stockholm · 4 176 inlägg

twoody

Husägare
    Där har dom inte släppt ? Har tidningarna haft flera reportage i alla badrum bara för att följa upp om tapeterna ?
    Eller gissar du 😀

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.