2 912 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Fuktskadat badrum brf. anno 1963
Jag har visst rätt att välja lösning. Men summan för ersättning behöer kanske inte motsvara detta.Tosse skrev:I regel är allt under tätskikt föreningens ansvar. Men du har såklart ingen rätt att varken välja lösning eller entreprenör och sedan kräva att föreningen står för pengarna.
Sen är det väl också frågan om det fanns någon skada. Att det var blött är en sak, men fanns det någon konsekvens av det? Var den a redan upptäckt? Hade du inte velat bila ut och spackla om ändå?
Från föreningens sida kanske den bästa lösningen hade varit uttorkning till en el- och hyrkostnad på 2000 kr eller så. Men det kan ju ingen veta när det är rivet och klart.
Har det hänt förut och föreningen gett någon form av ersättning i dessa fall kan du eventuellt kräva lika behandling.
Att du tycker stt föreningen är snål tycker jag är ett tecken på att du själv borde kandidera till styrelsen och driva frågor på det sätt du anser rätt. Det är din förening.
Att föreningen är snål ser jag som något positivt, var du fick annat ifrån vet jag inte. Faktum att de är snåla kvarstår dock och rätt ska va rätt. Jag vill fortfarande inte bjuda på någonting.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som sagt skadan under t ätskiktet ligger normalt på föreningen. Golvbrunnen ingår oftast i föreningens ansvar. Men som flera påpekat, OM föreningen eller dess försäkringsbolag hade velat sätta in en avfuktare istället för din åtgärd så ligger nog ansvaret i huvudsak på dig nu.
Som många påpekat så åligger det lägenhetsinnehavaren att underhålla tätskikt. Men det innebär inte att man automatikst blir ansvarig för följderna av att inte underhålla. Det är bara om det kan bevisas att medlemmen varit oaktsam eller vårdslös som medlemmen blir ansvarig. Det kan då handla om att man fortsätter att duscha mot en vägg/golv som vid inspektion redan dömts ut. Eller om det finns tydliga hål där vem som helst måste begripa att det inte är bra om vatten rinner in i väggen eller liknande. Det är generellt så i skadeståndssammanhang att bara för att man orsakar en skada, så är det inte solklart att man är ansvarig för skadan.
Det där med golvbrunn är lite trickigt. Iom. att det nu finns en vattenskada, som ligger på föreningens ansvar att åtgärda, så är det omöjligt att återställa efter skadan på ett korrekt gokänt sätt, utan att byta golvbrunnen, det blir därmed föreningens ansvar att stå för bytet (såvida inte just den här föreningen har brunnen på medlemmens ansvar).
Om man däremot bara vill renovera sitt badrum, pga. estetiska skäl, eller för att undvika skador. Då måste brunnen bytas för ett godkänt resultat. Men nu sker ju renoveringen helt på medlemmens initiativ. Föreningen har ingen skyldighet att byta någon brunn bara för att en medlem vill få ett finare badrum. Ansvaret för byte hamnar därmed på medlemmen. I många föreningar väljer man att explicit stödja brunnsbyten, och står för kostnaden oavsett skäl till bytet. Detta dels av rättviseskäl, men även för att minska risken att medlemmar skall låta utföra fuskrenoveringar, där man hoppar över brunnsbytet.
Som många påpekat så åligger det lägenhetsinnehavaren att underhålla tätskikt. Men det innebär inte att man automatikst blir ansvarig för följderna av att inte underhålla. Det är bara om det kan bevisas att medlemmen varit oaktsam eller vårdslös som medlemmen blir ansvarig. Det kan då handla om att man fortsätter att duscha mot en vägg/golv som vid inspektion redan dömts ut. Eller om det finns tydliga hål där vem som helst måste begripa att det inte är bra om vatten rinner in i väggen eller liknande. Det är generellt så i skadeståndssammanhang att bara för att man orsakar en skada, så är det inte solklart att man är ansvarig för skadan.
Det där med golvbrunn är lite trickigt. Iom. att det nu finns en vattenskada, som ligger på föreningens ansvar att åtgärda, så är det omöjligt att återställa efter skadan på ett korrekt gokänt sätt, utan att byta golvbrunnen, det blir därmed föreningens ansvar att stå för bytet (såvida inte just den här föreningen har brunnen på medlemmens ansvar).
Om man däremot bara vill renovera sitt badrum, pga. estetiska skäl, eller för att undvika skador. Då måste brunnen bytas för ett godkänt resultat. Men nu sker ju renoveringen helt på medlemmens initiativ. Föreningen har ingen skyldighet att byta någon brunn bara för att en medlem vill få ett finare badrum. Ansvaret för byte hamnar därmed på medlemmen. I många föreningar väljer man att explicit stödja brunnsbyten, och står för kostnaden oavsett skäl till bytet. Detta dels av rättviseskäl, men även för att minska risken att medlemmar skall låta utföra fuskrenoveringar, där man hoppar över brunnsbytet.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Läste om att styrelsen var informerad om skadorna. Men bara för de vet om så betyder det inte du kan åtgärda skadan och sedan låta de betala. Läste efter mitt svar att vice ordförande var där med skadeteknikfirman och ni var överens arbetet behövdes göras. Men det jag undrar var det sagt att du skulle se till att det blev gjort?Peter1986 skrev:
För även om ni var överens om det skulle behövas göras så kan tänkas att styrelsen först vill veta vad det skulle kosta och kanske ta in fler offerter för att få ett bra pris på arbetet.
Det jag menade med om de inte vill som du frågade efter är ju att i bland så kan ju någon göra arbetet som jag nämnde utan att styrelsen har godkänt det och då har inte föreningen något ansvar att betala det utan den som gjort det utan godkännande får stå sitt kast men kan i bland då vara att styrelsen tar beslut att ändå stå för det just för de anser det var rimligt pris och annars föreningen skulle betalat det att de då inte har juridiskt ansvar göra det men gör det mer av moraliskt skäll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
