Hej, har precis byggt om vårt badrum ifrån 70-talet och har i samband med det satt in en handdukstork med elpatron. Jag har aldrig haft handdukstork tidigare och hoppas någon med erfarenhet kan hjälpa nig med en fråga.
Problemet är att värmen inte är bra i vissa rör. Vi har påpekat detta för firman vi köpt badrummet av som efter att ha kontaktat tillverkaren påstår att det är normalt att det är temperaturskillnader.
Jag har gjort ett kanske inte så vetenskapligt test (jag har ingen termometer som fungerar, skall se om jag kan köpa en i helgen) som jag hoppas skall räcka för att jag skall kunna få lite feedback ifrån er därute.
Testet:
jag satte på torken på 3an (Max) och lät den stå så i 25 minuter:
Efter 25 minuter , rören uppifrån och ned med värme i skalan 1-5 där 5 är max värme (bränns så man inte kan hålla i det):
Rör 1 : 5
Rör 2: 5
Rör 3: 3
Rör 4: 5
Rör 5: 4
Rör 6: 2
Rör 7: 0-1
Rör 8: 0 (iskallt, ingen värme alls)
Som sagt , inte så vetenskapligt, men vad tycker ni som har torkar, är detta verkligen normalt?
Säljaren påstår att luftcirkulationen runt torken skulle göra att värmen spred sig nedåt och att därför behöver de nedersta rören inte vara varma och att handdukar som hänger där blir torra i alla fall, men värme stiger ju så hur skall det gå till?
Dessutom blir det väl inte möjligt för luften att cirkulera när handdukarna hänger ivägen?
Tacksam för hjälp.
Bild på torken:
Problemet är att värmen inte är bra i vissa rör. Vi har påpekat detta för firman vi köpt badrummet av som efter att ha kontaktat tillverkaren påstår att det är normalt att det är temperaturskillnader.
Jag har gjort ett kanske inte så vetenskapligt test (jag har ingen termometer som fungerar, skall se om jag kan köpa en i helgen) som jag hoppas skall räcka för att jag skall kunna få lite feedback ifrån er därute.
Testet:
jag satte på torken på 3an (Max) och lät den stå så i 25 minuter:
Efter 25 minuter , rören uppifrån och ned med värme i skalan 1-5 där 5 är max värme (bränns så man inte kan hålla i det):
Rör 1 : 5
Rör 2: 5
Rör 3: 3
Rör 4: 5
Rör 5: 4
Rör 6: 2
Rör 7: 0-1
Rör 8: 0 (iskallt, ingen värme alls)
Som sagt , inte så vetenskapligt, men vad tycker ni som har torkar, är detta verkligen normalt?
Säljaren påstår att luftcirkulationen runt torken skulle göra att värmen spred sig nedåt och att därför behöver de nedersta rören inte vara varma och att handdukar som hänger där blir torra i alla fall, men värme stiger ju så hur skall det gå till?
Dessutom blir det väl inte möjligt för luften att cirkulera när handdukarna hänger ivägen?
Tacksam för hjälp.
Bild på torken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack!
Ja, lägre temperatur är det ju, iskallt är ju lägre än brännhett 🙂
Det blir nog till att ringa tillverkaren själv och få ett klart svar på vad dem menar med lägre temperatur.
Misstänker att svaret blir att det är som det skall.
Ja, lägre temperatur är det ju, iskallt är ju lägre än brännhett 🙂
Det blir nog till att ringa tillverkaren själv och få ett klart svar på vad dem menar med lägre temperatur.
Misstänker att svaret blir att det är som det skall.
Du har svårt att få genomströmning på ett så litet slutet system utan pump, speciellt med den breda konstruktionen, så det är helt normalt.
Vi har den på länken med elpatron och som fylls med vatten, de tre nedre rören blir svala dock inte kalla.
http://www.svedbergs.se/products/handdukstorkar/handdukstorkar/handdukstork-bas-37x142-67301
Vi har den på länken med elpatron och som fylls med vatten, de tre nedre rören blir svala dock inte kalla.
http://www.svedbergs.se/products/handdukstorkar/handdukstorkar/handdukstork-bas-37x142-67301
Cirkulation är det nog, men jag skulle gissa att densiteten skiljer ganska mycket på varm och kall vätska, vilket gör att den svalare sjunker till botten, medans den upphettade vätskan stiger mot toppen. Med långt värmeelement (som sticker in för långt i det vertikala röret) och låga värmeförluster skulle det kunna bli så att termostaten löser när bara en del av vätskan hunnit bli varm. Prova att lägga på en kall våt handduk över radiatorn och se vad som händer med de nedersta rörens temperatur.
Har inte tänkt på det utan vi hänger upp handdukarna och tar sedan ned dem när de är torra. Störst nytta har vi sommartid när de har svårt att torka, på vintern med värmen på kopplad och torrare luft så torkar den ändå hyfsat snabbt.Jp000Jp skrev:
Testade imorse, blötte ner handduken rejält och satte på torken på 2 av 3.Strip skrev:Cirkulation är det nog, men jag skulle gissa att densiteten skiljer ganska mycket på varm och kall vätska, vilket gör att den svalare sjunker till botten, medans den upphettade vätskan stiger mot toppen. Med långt värmeelement (som sticker in för långt i det vertikala röret) och låga värmeförluster skulle det kunna bli så att termostaten löser när bara en del av vätskan hunnit bli varm. Prova att lägga på en kall våt handduk över radiatorn och se vad som händer med de nedersta rörens temperatur.
Nu 7 timmar senare är handduken torr uppetill men ungefär halvvägs ned börjar den bli fuktig och längst ned är den blöt.
Så den klarar inte uppgiften, handdukarna blir inte torra.
Edit: de tre sista rören håller låg till ingen värme.
Kollade torken i stugan nu, på läge 1 av 5 blir de tre nedre bara ljumma, men med läge 2 eller högre blir bara nedre röret ljummet och resten varma. Den har då en elpatron på 300 W som kan regleras i fem steg, typ av tork ser ni i tidigare inlägg,
Tack Anders, hade min fungerat på det viset hade jag köpt det rakt av. Skall fortsätta driva detta, har bett att få testresultaten ifrån tillverkaren. Återkommer när något mer händer.AndersS skrev:
Klicka här för att svara