Hej,
Blir inte riktigt klok gällande att sätta in golvärme i hus byggt -72. Enplanshus med mineralulls isolering ovanpå (16cm betongplatta). Jag har läst att man kan få funktvandring ifall man har för dåligt isolerad platta.
Är det ens någon idé att fundera över golvvärme i ett sånt hus?
Bör jag öka ut med cellplast eller EPS betong?
Tips och trix mottagen gärna
Nedan är hur badrummet är idag:
Jag har också haft tanke att göra om en toalett till duschrum, också det med golvärme
Nedan är hur isoleringen är i grunden på resten av huset.
Blir inte riktigt klok gällande att sätta in golvärme i hus byggt -72. Enplanshus med mineralulls isolering ovanpå (16cm betongplatta). Jag har läst att man kan få funktvandring ifall man har för dåligt isolerad platta.
Är det ens någon idé att fundera över golvvärme i ett sånt hus?
Bör jag öka ut med cellplast eller EPS betong?
Tips och trix mottagen gärna
Nedan är hur badrummet är idag:
Jag har också haft tanke att göra om en toalett till duschrum, också det med golvärme
Nedan är hur isoleringen är i grunden på resten av huset.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Det är inte så att golvvärmesystemet drar till sig omvänd fuktvandring, den finns även utan golvvärme.
Jovisst, men den kan förvärras om du värmer upp omgivande mark under vinterhalvåret, när du sedan stänger av värmen sommartid, så "går värmen och fukten omvänd väg" dvs upp i plattan.Thomas_Blekinge skrev:
Det bästa är ju att lägga in ett kapilärbrytande skikt innan nya isoleringen. Som tex makadam.
Jag har följande i min nya tvättstuga/duschrum sett ovanifrån:
Klinker
Fix
Fuktstpärr i duschhörna
Flytspackel
Armerad betongplatta
Vattenburen golvvärme
17cm frigolit
5cm makadam
Bef rullstensås under huset
Jag har följande i min nya tvättstuga/duschrum sett ovanifrån:
Klinker
Fix
Fuktstpärr i duschhörna
Flytspackel
Armerad betongplatta
Vattenburen golvvärme
17cm frigolit
5cm makadam
Bef rullstensås under huset
Klicka här för att svara