Badrum
newbee: Jag tycker att det ser ut som om att det saknas brunsmanschett, men där är ganska mycket kladd med fix. En rensning av vattenlås och golvbrunn hade inte skadat.
AndersS: [citat] Snyggt Nej om du väljer klarglas med mönstrat/etsat/etc syns det knappast så det stör. Däremot är det väl ingen smart lösning med det luftrummet som bildas så inget jag över huvud taget en skulle fundera på.
Tallguy196: Läsförståelse.... (y) Svedberg säger: "Gjutmarmorns jämna och porfria yta gör du rent med en fuktig trasa och ett milt rengöringsmedel (vi rekommenderar Clean & Shine som du hittar hos våra återförsäljare). Vill du få riktigt fin glans kan du använda ett fint polermedel och vaxa med bilvax. Gör du det regelbundet får du en yta som håller sig i nyskick i många år. Använd aldrig
Banjobenne: [bild] [bild] [bild] Här har vi slutresultatet, ingen mästerfotograf så bilderna gör väl inte badrummet ett hundra procent rättvisa. Vi är mycket nöjda med valet av placering på inredning :)
Arne999: Ok låter som en bra plan. Det är 2.7x2.5m så inte så stort
tank77: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s427146818&catId=1191
nikoman: [citat] Det stämmer. Det är förmodligen bästa lösningen då. Handdukstork är ett mycket bra alternativ f.ö.
Okarlsson: Har ett badrum där badkaret är inbyggt och kaklat i mosaik som varken matchar golv eller vägg. Väggen har vitt 30x60 och golvet 10*10 Carrara. Vill till våren kakla in badkaret i en av de två plattorna (kakel-på-kakel). Spelar egentligen ingen roll vilken av plattorna, men frågan är vilken av de två som kommer vara lättast att hitta liknande kakel/sten? På standard vitt kakel, hur
Någotmåstehända: Japp badrum har några år på nacken men är i ganska bra skick ändå. Ser lite fult ut på bilderna men det beror på att det än dags för en redig skrubbning av väggarna. Håller med dig att de antagligen bara har byggt på med kakel men jag är inte nyfiken nog att lossa på någon platta och se vad som är bakom det ;) Nej det fuktbelastas inte så hårt, det är bara jag som bort här i
Kurtivan: Det enda jag tagit loss den är för att rengöra fläktvingarna och början av ventilationsröret, samt de gånger jag erhållit nytt kretskort från PAX och bytt det.
banjoragge: Jag använder Casco Aquaseal SMP fog/lim. Har satt upp ett anatal handfat som både limmas mot kaklet och fogas i kanterna med Aquaseal. Efter prov med många olika gillar jag dessa SMP mest. Har också satt upp ett antal handukskrokar, där tejpen släpper.. Har tagit bor tejpen, tvättat med aceton och limmat med Aquaseal. Det blir matt i yta på fogar, spill kan tvättas bort med aceton,
Mazen: Stil? Ålder på fastighet? Själv gillar jag (vilket lagts länk till i annan tråd) Ifös porslins socklar och lampetter . Finns även LED.. https://m.ljusbutik.se/sv/trademarks/74/ifo Men har även kikat på denna till egen WC..
Jörgen Ö: Vet inte om ngt fix har släppt, det blåa har nog alltid synts om det är det du undrar över Så länge den kromade slukristen (kromade brunnsramen) sitter fast så är det lugnt. Nej det går inte att byta ut manchetten på ett smidigt sätt, då måste allt upp!
CCPusher: Kan du bygga in dörren i väggen (tänk sekelskifteslägenheter) så kan det mycket väl vara en bra lösning. Utanpåliggande, något mer tveksamt.
BirgitS: Visserligen men en hel del annan eldragning och det har gått rätt många år sen 2011 och löneökningarna i samhället har ju inte varit 0 % under de åren.
Harald Boye: Som kostar 2700:- konstaterade jag, känns sjukt oprisvärt just nu :D..
Erik_Johansson: Hade entreprenören på besök nu och han var väldigt tillmötesgående. Själva grundproblemet beror på en kombination av rummets utformning med ett hörn som ligger betydligt längre bort från brunnen än dörröppningen som vid andra hörnet på samma vägg. Om man då ska ha fall både från hörnet längst bort från brunnen samt att det inte ska kunna rinna vatten från det bortre
Stefan1972: Fast på en kaklad yta så anser man nog att det är fogarna som är "öppna" så hur många tusendels promille det tar sig igenom glasyren genom åren är nog helt irrelevant.
OlleOh: Besiktningsman från försäkringsbolag har varit här och ska återkomma imorgon när han har kollat vidare. Han menar dock att man kan reklamera flytjobbet utifrån fallet i duschen som är för stort. Tillåtet är Max två cm på en meter, vi har fyra cm på 36 cm. Egentligen inte direkt relaterat till golvbrunnen, annat än att man för korrekt fall hade behövt höja brunnen.
Stefan1972: Rent generellt så kan man nog säga att allt härdad glas kan spricka precis när som helst. Blir det skador så ökar ju riskerna såklart men att säga att det ska explodera för att man gör det och det och den borde det eller liknande går nog inte utan det är nog rena lotteriet.
Brullan: Det är tyvärr betongbjälklag i botten så de blir svårt känns det som.
BirgitS: [citat] Man ska då inte missa resten av svaret på frågan: [citat] Dessutom behöver man tänka på avståndet: [citat] Med tanke på att elementrören kommer upp bara 20 (?) mm från väggen så går det inte att säkerställa att det blir tätt kring rören ens.
arowe17: Nu har jag googlat mig fram till att det heter överluftsdon. https://www.luftbutiken.se/overluftsventil/3101-overluftsventil-byse-300x50mm.html eller https://www.luftbutiken.se/overluftsventil/8331-swegon-orto-300-overluftsdon.html#aw_source=ps-a1304213-2949-43dd-9ebc-0fec1ce74823 Någon med erfarenhet av dessa? Funkar de till alla väggtjocklekar?
Renovera från noll: Tack, skall höra med föreningen först!