Elgar
Fairlane Fairlane skrev:
Klart han betalade för mycket, på samma sätt som någon betalar för mycket om en hantverkare vill ha ett visst pris för att göra ett jobb. Om hantverkare tar mer än han tydligen borde behöva, så är det ju samma sak för dig.
Eehm…Jag som majoriteten bestämmer inte vad för lön man får ut så hur kan du jämföra detta?
Jag som anställd kan ju inte kräva att få 3ggr kollegans lön. så jag förstår inte riktigt, eller så är det du som ej förstår vad det är du skriver.. Återkom gärna när du är lite klarare:)

Det är inte byggbranschen. Poängen är att ditt selektiva urval inte är bättre än mitt, eller tvärtom. Jag träffar regelbundet rätt många pensionärer och alla har en god ekonomi. Tar man det urvalet så finns inga fattigpensionärer, det är bara en myt.
Dvs, anekdotisk bevisföring fungerar inte.

För ävrigt är jag lite fundersam på hur samtliga hantverkare ska kunna strunta i att ta ut lön och istället ta utdelning från sitt AB. Det förutsätter ju inga hantverkare är anställda, utan alla är delägare ett AB. Så ser inte verkligheten ut, såvida du inte har ett anekdotiskt bevis för att det är så, såklart.
Återkom gärna när du själv är pensionär, så ser vi hur ofta du kan äta ute och leva gott, resor etc. Dessutom så är det inget man gärna skryter om ifall man är fattig eller har svårt att få ekonomin att gå runt:)
Om du läser igenom det jag skrivit så behöver du ej vara fundersam:P
Dessa kan inte göra så för man är fast med utgifter som man vill bekosta andra och trots det så förbättras inte deras ekonomi då det kvittar ifall du drar in 600kr i timmen när efter avgifter och privata utgifter knappt har 50kr kvar i timmen. Alltså har man inte varit tillräckligt kunnig gällande sin ekonomi från start. Verkligheten som du nämner ser ut såhär, 90% av befolkningen göder 10%, sen har man blandade åsikter om vilka som är smarta och vilka som är mindre smarta. Först och främst så behöver man inte ha ett AB för att kunna tjäna pengar. Återigen, så handlar det om ens tankesätt gällande ekonomi, antingen är man slav eller så är man inte. Samma gäller att vara smart och inte smart. Att slava för att göda 10% av befolkningen som i sin tur gör allt för att undvika att betala skatt visar ju klart och tydligt på hur smart man:P

Det roliga är ju att TS som detta handlar om känner att hantverkare tar överpriser vilket väldigt många på detta forum också håller med så det jag inte kopplar är varför man försöker undvika ämnet i sig. Kan det vara för att alla som undviker ämnet är i byggbranschen....

Elgar
A Autodidak1 skrev:
Note to myself: Don't feed the trolls, it only makes them come back ;)
Bra tips till dig själv, förstår dig, speciellt när du ej har något att komma med,

T
E Eriked skrev:
Jag som golvläggare lämnade pris på ett sånt jobb för några dagar sen, mycket likvärdigt det du beskrev och lämnade på 138tkr efter rot. Jag skulle dock tillhandahålla toastol och duschväggar, kommod, tvättställ plus samtliga blandare köpte kund själv. Gav offerten muntligen via telefon innan jag mailade den. Han dock inte avsluta meningen med vad det skulle kosta innan han sa att han ville boka in mig. Hade fått två andra offerter, 195tkr och 245tkr..
Låter som du fått ett rimligt pris.
Tycker set förövrigt är kul att det inte får kosta något med en badrumsrenovering som ska hålla 40 år enl kund annars är det förskräckligt man att leasa en bil privat och tappa 80-100tkr om året är helt ok. (Bara det ser bra ut utåt)...
Men för fan lycka till och hoppas det blir bra
Det hade varit kul att se hur du (som golvläggare) räknar på ett sånt jobb. Är det en rimlig bedömning av tidsåtgång + material + ett rimligt påslag för restid, bilkostnad, risker osv, eller är det en grov överslagskalkyl baserat på känsla?

F ö är priset efter rot helt värdelöst som jämförelsetal, det nämner du ju bara för att det ska se billigare ut. Det intressanta är priset FÖRE rot, för det är vad jobbet faktiskt kostar.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Elgar Elgar skrev:
jag använde mig utav dom år 2009 och 3 badrum 4/7/8 m2 arbetskostnad 65k totalt och 13 dagar tog det!
3 badrum för 65000? Eller var det st?
Jag som har bra priser (hoppas jag) räknar med minst 30000 för ett badrum med matta bara i material, jag gör allt underarbete och återställer och räknar inte min egen tid då

BirgitS
Elgar Elgar skrev:
Självfallet ska pensionärer ha ut 20-25 enligt mig, du fråga ju om min åsikt så
Och varifrån ska pengarna tas?
Det finns i runda slängar dubbelt så många förvärvsarbetare som pensionärer så om pensionärerna ska ha säg 10 000 mer i månaden så innebär det att varje förvärvsarbetare ska betala 5000 kr i månaden till en pensionär. Är du beredd att höja din skatt med 5000 kr/månad för att pensionärerna ska få ut ytterligare 10 000 kr/månad?

Elgar Elgar skrev:
Jag förstår ej varför du vill leda bort diskussionen från hantverkare, detta handlar i grunden om att HANTVERKARE är bovar och lurar sina medmänniskor punkt. Håll dig till det för resterande har du inget att komma med eller kunna diskutera med mig om tyvärr
Jag anser inte att hantverkare är bovar och lurar sina medmänniskor, trots att jag aldrig har jobbat i byggbranschen. Det är en mycket konkurrensutsatt marknad där det finns en prispress eftersom många konsumenter jagar de billigaste priserna. Tyvärr visar det sig ju här i forumet att när folk anlitar de billigaste hantverkarna så blir ofta resultatet skrämmande dåligt eftersom det har slarvats och jobbet måste göras om.

Elgar Elgar skrev:
Dessutom så är det inget man gärna skryter om ifall man är fattig eller har svårt att få ekonomin att gå runt
Men de berättar det gärna tydligen för dig :rolleyes:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Elgar Elgar skrev:
Jag förstår ej varför du vill leda bort diskussionen från hantverkare, detta handlar i grunden om att HANTVERKARE är bovar och lurar sina medmänniskor punkt.
Jag jobbar inte i hantverkarbranchen, men även i min bransch så ska intäkterna täcka lön etc (allt du räknade upp i ditt första inlägg). Ärligt talat är det så i alla branscher. Så du får nog räkna alla människor som bovar isåfall.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Elgar, om jag uppfattar dig rätt är du minst sagt trött och besviken på den sneda fördelningspolitik som gått käpp rätt åt helvete sedan början på 80-talet. Då var nämligen Sverige ett av världens mest jämställda länder, ur ekonomisk synvinkel.
Där tror jag vi är överens.

Men det verkar som om du jämställer en egenföretagare i byggbranschen med kapitalismens högdjur och det blir lite tokigt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
T
Elgar Elgar skrev:
Du och resterande bittra sötnosar här kan inte diskutera med mig, speciellt inte om ekonomi så försök att hålla dig till TS frustration över orimliga priser. Där ökar chanserna markant :)
Dunning-Kruger eller troll? Riktigt svårt att avgöra ibland.

Redigerat:
Fairlane
Något gick nog fel med senaste citeringen för det där är inte något jag skrivit.

T
Skumt, men jag tror jag lyckades laga den.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Elgar Elgar skrev:
Jag vill bara börja med att förklara hur firmor/snickare försöker ta överpriser just för att det går och att man är lite lättlurad när man själv inte är insatt. Varför tar man överpriser? Jo för en firma/snickare brukar oftast ha orimliga utgifter och vill leva livet och allt detta får kunden stå för. ''Enligt branschregler'' är ännu en anledning till att ta överpriser. Exempel, lön, firmabil, privatbil, bostad, semester, lån, verktyg etc det är saker som inte ska gå ut över kunden, snarare är det väl firmans ansvar att kunna hantera sin ekonomi och utgifter, du som kund skall ej behöva stå för det.
och enligt dig: varifrån ska firman finansiera lön, semesterlön, soc.avgifter, firmabil, verktyg m.m?
är det ett AB då man är tvungen att ta ut lön, för vinstutdelning det finns regler, man inte får ta ut vinstutdelning innan man har betalt ut lön.
Om man har HB eller enskild firma, visst man tar ut överskott som "vinst" som i själva verket är lön därav man ska betala skatt och egenavgifter.
och av den "vinsten" ska man betala egen bil och egna lån.
Om man har lån på företaget det ska avbetalas innan "vinsten" likaså räntor.
Det är självklart det är firmans ansvar att kunna hantera sin ekonomi men varifrån ska pengarna tas? jo det tas av firmans vinst (överskott)
Jag tror inte att du har någon gång i ditt liv hade egen firma, tacka din goda lycka för det.
Men jag kan säga som så: pengarna inte växer på träd

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.