Fick en första offert från KVM golv på 190 000 kr utan badrumsmöbler och montering hahaha. Jävla tjuvar. En kvarts miljon för 6 kvm badrum där inget utöver det vanliga/normala ska göras.
 
Krilleman
M Cameltoe skrev:
Fick en första offert från KVM golv på 190 000 kr utan badrumsmöbler och montering hahaha. Jävla tjuvar. En kvarts miljon för 6 kvm badrum där inget utöver det vanliga/normala ska göras.
Det är detta som är lite av nackdelen att hitta vettiga byggare. Dom som är bra och sköter sig har full orderbok och vill inte ha dig som kund. Då slänger man ut en offert med väldigt hög höjd och om nu mot all förmodan kunden tackar ja så har företaget råd att betala sina anställda lite extra om dom hinner detta också. Det borde vara bättre för dessa företagarna att tacka nej direkt, men många vill inte det helt enkelt.

Det andra alternativet är att det är en ren skojare med fantasipris.

Jag har själv varit på en stor renovering en sommar som företaget slängde in en offert med höjd för att muta sina anställda att skjuta rejält på semestern. Vi fick jobbet kan jag tillägga.
 
Det kunde ju vara trevligt om de duktiga med full orderbok kunde säga "vi har jobb 18 månader framåt, men kan du vänta tills dess så kostar det 100 000 kr. Behöver du ha det om en månad kostar det 250 000". Det vore ärligare.
 
  • Gilla
FridhemFarm och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Visst är det så, jag håller med dig, men det fungerar inte så i verkligheten.
 
B b8q skrev:
Det kunde ju vara trevligt om de duktiga med full orderbok kunde säga "vi har jobb 18 månader framåt, men kan du vänta tills dess så kostar det 100 000 kr. Behöver du ha det om en månad kostar det 250 000". Det vore ärligare.
Håller med. Får se vart nästa landar
 
6 kvm 250'-300'... dom offerterna tar iaf försäkringsbolagen i Sthlm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En av firmorna jag var i konakt med bad mig göra asbest test, vilket jag ska göra. Det är plastduk på väggarna och plastmatta på golvet. Radhuset är byggt 1981. Vad går en asbestsanering på tro för ett 6 kvm stort badrum? Om det nu skulle bli nödvändigt.
 
Har fått en ny offert från en firma. De gör allt förarbete, lägger ny golvbrunn och kaklar samt klinkar. Jag behöver bara köpa kakel och klinker, de står för resten av allt material. Eljobb och övrig VVS samt möbelmontering ingår inte. Checkade företaget hos GWK samt BKR och de har inte våtrumsbehörighet, men lämnar dokumentation på allt. De har gjort 3 badrum till några bekanta, har gått 4 år sen det första badrummet och det har klarat sig från problem och ser ganska bra ut estetiskt sett. Priset var antingen 45 tkr på faktura som efter ROT blir cirka 30 tkr, + 15 tkr svart= 45 tkr totalt. Eller 35 tkr helt svart. Frågan är bara vad man tjänar på att betala vitt om företaget inte har våtrumscertifikat (?)

Är priset annars bra för det dem gör?

Väntar på offert från ett företag som var på besök nyligen också, kommer ytterligare ett på torsdag.
 
BirgitS
M Cameltoe skrev:
Frågan är bara vad man tjänar på att betala vitt om företaget inte har våtrumscertifikat (?)
Vid en försäljning behöver man kvitton för att kunna dra av kostnaden vid beräkning av vinsten och skatten. Även om du inte planerar att sälja de närmaste fem åren så kan det hända något som gör att du ändrar dig.

10 års garanti lär man ju inte heller få när det är svartjobb.
 
  • Gilla
Skip33
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vid en försäljning behöver man kvitton för att kunna dra av kostnaden vid beräkning av vinsten och skatten. Även om du inte planerar att sälja de närmaste fem åren så kan det hända något som gör att du ändrar dig.

10 års garanti lär man ju inte heller få när det är svartjobb.
Kvitto behövs ej, hade själv ej kvitto på mycket pengar, vid kontroll skulle man lämna foto eller någon som intygade renoveringarna.
 
BirgitS
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Kvitto behövs ej, hade själv ej kvitto på mycket pengar, vid kontroll skulle man lämna foto eller någon som intygade renoveringarna.
Fast det är ju en risk man tar, finns det kvitton vet man att beloppet går igenom.

M Cameltoe skrev:
De har gjort 3 badrum till några bekanta, har gått 4 år sen det första badrummet och det har klarat sig från problem och ser ganska bra ut estetiskt sett.
Är du säker på att det blir exakt samma hantverkare?
För med andra hantverkare kan ju resultatet bli ett annat och om det är några som tar in tillfällig arbetskraft från andra länder är väl risken rätt hög att det är personer som byts ut ofta.

Det är ju inget problem att lämna dokumentation för ett dåligt utfört jobb som försäkringsbolaget inte godkänner vid en skada.
 
Det blir samma arbetare ja.

Men är priset bra tycker ni?
 
BirgitS
Ett pris är aldrig bra om inte jobbet uppfyller grundläggande krav på fackmannamässigt, i detta fall inte klarar av kraven i BKR.
 
Gjorde du jobbet själv i slutändan? Hur blev resultatet?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.