5 461 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Ska det se ut såhär?
ja tror folk pluggat igen här också. Men styrelsen har varit mkt noga med att man inte får detanders07 skrev:
Vi hade liknande i ett HSB hus vi bodde i för många år sedan fast där var tilluften i kortändan av badkaret (så det drog kallt om nacken när man satt i badet) och frånluft ovanför duschen i motstående ända...
I det huset var det dock vanligast att man pluggade tilluften när det renoverades (men det krävdes då ventilgaller i badrumsdörren eller 30 mm springa).
Vill bara visa att det går att fixa, jag har själv hanterat en liknande situation, även om placeringen av ventilen inte var fullt så dålig som din. Jag ville inte ha urfrästa fula springor i tröskel eller dörrkarm.HummelmanP skrev:
Tack för svar! Det är jag som anlitat hantverkaren. Men första steget är nog att jag tar hit föreningens fastighetsskötare som får titta och svara på hur det är tänkt/borde se ut. Är ju flera identiska lägenheter i samma hus, så jag är nyfiken på hur detta är löst i deras badrum. Sedan får jag ta kontakt m hantverkaren. Undrar bara om det finns garanti för sånt här? Har för mig att jag fick ett våtrumsintyg som jag bör leta upp...
Bifogar bild av tätskikt och manschetter till rör för ventilation och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ska väl inte ha manschetter till eldosor?hscn skrev:
Vill bara visa att det går att fixa, jag har själv hanterat en liknande situation, även om placeringen av ventilen inte var fullt så dålig som din. Jag ville inte ha urfrästa fula springor i tröskel eller dörrkarm.
Bifogar bild av tätskikt och manschetter till rör för ventilation och eluttag.
[bild]
Alldeles riktigt man ska eller behöver inte ha manschetter för eldosor men det är inte förbjudet. Man kan fråga sig varför det inte krävs då allt i övrigt som bryter tätskiktet ska säkras,Hillpinch skrev:
I mitt fall sitter uttagen ganska nära badkar och två av dem lågt, Då jag läst i flera trådar här om vatten som förflyttat sig långt mellan kakel och tätskikt tyckte jag att det kunde vara befogat att täta. Kan inte vara bra med vatten i eldosorna. Dosorna sitter i anpassade bitar av 75 mm avloppsrör. Liten åtgärd till låg kostnad om den görs i "rätt" skede.
Diskuterade också saken med min elektriker som själv undrat över att elinstallationer tycks i stort sett vara undantagna från tätskiktsrekommendationer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stämmer det att detta inte går att lösa utan avvikelse/notering?
Badrum -
Servitut på brunn – ger detta grannen exklusiv rätt eller får vi också
Juridik -
Trall dold skruv, ser det ok ut?
Altan & Uteplats -
Takavvattning - ska det se ut så?
Tak & Vind -
Ser detta rätt ut? Rör och slangar i krypgrunden.
Vatten & Avlopp