anders07 anders07 skrev:
Vi hade liknande i ett HSB hus vi bodde i för många år sedan fast där var tilluften i kortändan av badkaret (så det drog kallt om nacken när man satt i badet) och frånluft ovanför duschen i motstående ända...
I det huset var det dock vanligast att man pluggade tilluften när det renoverades (men det krävdes då ventilgaller i badrumsdörren eller 30 mm springa).
ja tror folk pluggat igen här också. Men styrelsen har varit mkt noga med att man inte får det

Med en stängd dörr till badrummet så fås ju ingen ventilation i övriga utrymme i lgh!?

HummelmanP HummelmanP skrev:
Tack för svar! Det är jag som anlitat hantverkaren. Men första steget är nog att jag tar hit föreningens fastighetsskötare som får titta och svara på hur det är tänkt/borde se ut. Är ju flera identiska lägenheter i samma hus, så jag är nyfiken på hur detta är löst i deras badrum. Sedan får jag ta kontakt m hantverkaren. Undrar bara om det finns garanti för sånt här? Har för mig att jag fick ett våtrumsintyg som jag bör leta upp...
Vill bara visa att det går att fixa, jag har själv hanterat en liknande situation, även om placeringen av ventilen inte var fullt så dålig som din. Jag ville inte ha urfrästa fula springor i tröskel eller dörrkarm.
Bifogar bild av tätskikt och manschetter till rör för ventilation och eluttag.
Tätskikt med installerade manschetter runt ventilations- och eluttagsrör på en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HummelmanP
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Vill bara visa att det går att fixa, jag har själv hanterat en liknande situation, även om placeringen av ventilen inte var fullt så dålig som din. Jag ville inte ha urfrästa fula springor i tröskel eller dörrkarm.
Bifogar bild av tätskikt och manschetter till rör för ventilation och eluttag.
[bild]
Man ska väl inte ha manschetter till eldosor?

• Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Lösningar på vent. finns i otal olika variationer men lösningen vi sett här är verkligen inte rätt! Vore intressant att veta hur utrymmet var utformat från första början. Vet du det?

Hillpinch Hillpinch skrev:
Man ska väl inte ha manschetter till eldosor?
Alldeles riktigt man ska eller behöver inte ha manschetter för eldosor men det är inte förbjudet. Man kan fråga sig varför det inte krävs då allt i övrigt som bryter tätskiktet ska säkras,
I mitt fall sitter uttagen ganska nära badkar och två av dem lågt, Då jag läst i flera trådar här om vatten som förflyttat sig långt mellan kakel och tätskikt tyckte jag att det kunde vara befogat att täta. Kan inte vara bra med vatten i eldosorna. Dosorna sitter i anpassade bitar av 75 mm avloppsrör. Liten åtgärd till låg kostnad om den görs i "rätt" skede.
Diskuterade också saken med min elektriker som själv undrat över att elinstallationer tycks i stort sett vara undantagna från tätskiktsrekommendationer.

• Gilla
mcr108s och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.