1 264 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Duschavlopp, fall vs diameter
Hej. Ska dra avloppsledningar till mitt nya badrum i övervåningen. Nu står jag inför ett litet problem. Ledningen behöver korsa 3st golvbjälkar. Enligt hustillverkaren går det bra att göra (upp till) 75mm hål i bjälkarna utan att man ska behöva bry sig om hållfastheten, under förutsättning att hålen görs mitt i bjälken.
nu har jag tre alternativ:
1) jag gör 75mm hål i 3st takstolar, skickar igenom an 75mm ledning. På den sträckan kommer då inte finnas fall eftersom samtliga hål är mitt i bjälken. Kan ha fall både innan och efter. Sträckan utan fall blir 1200mm.
2) jag gör samma hål men skickar igenom en 50mm ledning (fast det egentligen verkar som att man ska ha 75 till golvbrunnar). Då får jag fall
3) jag gör 3st hål, men första och tredje hålet blir lite över resp under mitten på bjälken (typ +/- 5mm
Vilket alternativ verkar minst dåligt? Är själv inne på 2 eftersom jag inte tänker ha badkar så jag tänker att det väl ska räcka med 50mm. Dock kommer det vara 2st duschar till samma brunn
tack för kommentarer!
nu har jag tre alternativ:
1) jag gör 75mm hål i 3st takstolar, skickar igenom an 75mm ledning. På den sträckan kommer då inte finnas fall eftersom samtliga hål är mitt i bjälken. Kan ha fall både innan och efter. Sträckan utan fall blir 1200mm.
2) jag gör samma hål men skickar igenom en 50mm ledning (fast det egentligen verkar som att man ska ha 75 till golvbrunnar). Då får jag fall
3) jag gör 3st hål, men första och tredje hålet blir lite över resp under mitten på bjälken (typ +/- 5mm
Vilket alternativ verkar minst dåligt? Är själv inne på 2 eftersom jag inte tänker ha badkar så jag tänker att det väl ska räcka med 50mm. Dock kommer det vara 2st duschar till samma brunn
tack för kommentarer!
Alternativ Nr 3 låter bäst i mina öron - För att vara på säkra sidan så skulle man kunna skruvlimma på remsor av samma bredd på bjälklaget av tex plywood på båda sidor om bjälklaget där håltagningen görs samt en bit åt var sidan och på så sätt förstärka bjälken vid håltagning. Hängslen och livrem...
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
När man säger ”mitt l bjälken”, så handlar det mest om att du inte får såga ett spår från över eller undersida för röret. Några mm upp eller ned spelar ingen roll.
Tack alla för synpunkter. Det lutar åt alternativ 3 då, eventuellt med några förstärkningar kring hålet.
en följdfråga: kan vara så att hustillverkaren varit så snäll och gjort 75mm hål redan (åtminstone fanns såna hål i bjälkarna vid trappöppningen, flera 75 mm hål med ca 1,5m avstånd i takstolen både till höger och vänster om trappan). Om det redan finns 75mm hål antar jag att det går lika bra att såga upp två av dessa i över- resp underkant för att få mitt fall. Eventuellt med lite förstärkning då. Tänker mig att om hustillverkaren tillåter 75 så kan det inte gärna rasa vid 80mm
/Sebastian
en följdfråga: kan vara så att hustillverkaren varit så snäll och gjort 75mm hål redan (åtminstone fanns såna hål i bjälkarna vid trappöppningen, flera 75 mm hål med ca 1,5m avstånd i takstolen både till höger och vänster om trappan). Om det redan finns 75mm hål antar jag att det går lika bra att såga upp två av dessa i över- resp underkant för att få mitt fall. Eventuellt med lite förstärkning då. Tänker mig att om hustillverkaren tillåter 75 så kan det inte gärna rasa vid 80mm
/Sebastian
Klicka här för att svara