12 263 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Byta klämring på golvbrunn från 2008 går det?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
nä jag bara menar att normalt sett är det ju svårt att skruva underifrån i skivan som man väl lägger dit när dragningen av rör är klart? Tänkte mest om det var installerat underifrån tidigare av nån anledning.......gbak skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Brunnen är inte korrekt monterad. Den, och spånskivan. Skall ha stöd runt hela brunnen. Om du tittar på en monteringsanvisning för brunnar hos "Purus" eller "Jafo" så ser du hur dte skall se ut. Numer (sedan drygt 10 år) så använder man "alltid" en monteringsplatta som förenklar stödet en del.
Det är ett väldigt vanligt fusk, att pilla ihop den där "lådan" av reglar, och ändå komma fram med rören tar en stund även för ett proffs. Jag har som amatör gjort det två gånger, första gången höll jag nog på i 3 dagar bara med att få till stödet för brunnen, andra gången gick det på en dag. Men jag gissar att även för en van hantverkare kan det ta ett par timmer extra mot att bara skruva fast brunnen i spånskivan.
Det är ett väldigt vanligt fusk, att pilla ihop den där "lådan" av reglar, och ändå komma fram med rören tar en stund även för ett proffs. Jag har som amatör gjort det två gånger, första gången höll jag nog på i 3 dagar bara med att få till stödet för brunnen, andra gången gick det på en dag. Men jag gissar att även för en van hantverkare kan det ta ett par timmer extra mot att bara skruva fast brunnen i spånskivan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Är det en risk att lämna det som det är eller borde jag nu när jag hackat hål i taket stärka upp brunns-stödet på nåt sätt?H hempularen skrev:Brunnen är inte korrekt monterad. Den, och spånskivan. Skall ha stöd runt hela brunnen. Om du tittar på en monteringsanvisning för brunnar hos "Purus" eller "Jafo" så ser du hur dte skall se ut. Numer (sedan drygt 10 år) så använder man "alltid" en monteringsplatta som förenklar stödet en del.
Att börja peta på nåt som funkar känns inte heller så bra!
Klicka här för att svara