Hej,

Bor i en BRF.
Har troligtvis en fuktskada i badrummet då plastmattan släppt. Hade en hantverkare som skulle kolla på badrummet och han var rätt säker på att det var fuktskadat i golv och även en bit upp på väggen, och gav ett förslag på offert om 120tkr för att totalrenovera badrummet (det inkluderade att flytta en vägg för att utöka golvytan med ca 30cm).

Han menade på att det brukar vara ett försäkringsärende när det gäller fuktskada varpå jag varit i kontakt och stämt av med BRF kring detta och även förvaltaren där säger att det är ett försäkringsärende och att föreningens försäkring täcker en del av kostnaderna.

Jag försöker läsa på var de största kostnaderna ligger och vad jag själv kan få räkna med att betala.

Jag har fått beskedet att det är föreningen som står för fuktmätning och besiktning/skaderapport. Föreningen ansvarar för rivning, torkning och återställning fram till ytskikt där boendes del för återställning tar vid via föreningen gemensamma bostadsrättstillägg.

Är det någon som har en aning om hur kostnader för renovering av badrum är fördelat (grovt uppskattat)? Vari ligger de största kostnaderna? Kan man räkna med att det försäkringen täcker enl. ovan står för 50% av kostnaderna? eller är det mer eller är det mindre? Någon som har egen erfarenhet?

Badrummet är 3,8m2 och 2,7 i takhöjd.

BirgitS
När det gäller ytskikt som matta så tillämpar försäkringsbolagen ett åldersavdrag så vilken ersättning du kan få beror också på hur gammalt badrummet är. Att sätta upp matta är billigare än kakel och klinker. Är det matta eller kakel/klinker du ska ha?
Jag har sett att folk har skrivit att ta in en som bara lägger in plastmatta och -tapet har gått på typ 20 000 - 50 000.

Om du har en egen bostadsrättsförsäkring bör du kontakta det försäkringsbolaget också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.