Hej! Jag har byggt igen så mycket jag kunnat av golvet röris bröt upp för avlopp. I de stora håligheterna har jag fyllt på med de gamla isoleringen, spån.
Kan jag flytspackla direkt på detta då primern lär rinna rätt igenom eller ska jag lägga nån plastbit över för att det inte ska "suga" fukten ur flytspackeln?
Golv med reparationsarbeten, delvis fyllt med spån runt avloppsrör, redo för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror att spackel rinner iväg genom spånet, jo...

Hur har du monterat brunnen? Är väl inte tänkt att den går att "flyta fast"?

Skånepöjk
Du kanske bör lägga markduk över hela golvet.
Du vill inte flytspackla direkt mot trä.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror att spackel rinner iväg genom spånet, jo...

Hur har du monterat brunnen? Är väl inte tänkt att den går att "flyta fast"?
Nej det har ingenstans att ta vägen. Tänkte mest på att anledningen till att prima är att man inte ska flyta på ett sugande material. Därav frågan.
Brunnen sitter fast i bjälklaget.

Skånepöjk Hällvetet skrev:
Ja ingen dum idé. Vad är det för typ av duk då? Heter det bara markduk eller finns olika varianter?

E eppeee skrev:
Nej det har ingenstans att ta vägen. Tänkte mest på att anledningen till att prima är att man inte ska flyta på ett sugande material. Därav frågan.
Brunnen sitter fast i bjälklaget.
Är du helt säker på att du inte skall ha en platta till brunnen när du skall flyta och inte gjuta?

R Robert-san01 skrev:
Är du helt säker på att du inte skall ha en platta till brunnen när du skall flyta och inte gjuta?
Hej, det är rörmokarna som gjort så jag antar att se har gjort rätt. Vet inte var gränsen går mellan gjuta onöch flyta? Brunnen sitter 25mm upp. Kommer bli golvvärmeslang också.

H
E eppeee skrev:
Hej! Jag har byggt igen så mycket jag kunnat av golvet röris bröt upp för avlopp. I de stora håligheterna har jag fyllt på med de gamla isoleringen, spån.
Kan jag flytspackla direkt på detta då primern lär rinna rätt igenom eller ska jag lägga nån plastbit över för att det inte ska "suga" fukten ur flytspackeln?
[bild]
Shälv skulle jag täta springorna först med något lämpligt, alt. lägga en tunn golvskiva innan jag primade. Att lägga en plastduk då får man ju ett löst lager, det tror inte jag blir så bra. Det kanske någon annan här på forumet som har den erfarenhet av den lösningen.

Redigerat:
E eppeee skrev:
Hej, det är rörmokarna som gjort så jag antar att se har gjort rätt. Vet inte var gränsen går mellan gjuta onöch flyta? Brunnen sitter 25mm upp. Kommer bli golvvärmeslang också.
Är det samma firma som skall göra värme och flyta? Man brukar vilja ha min 30mm spackel med armering om det inte är betong under.

Är det bjälklag skulle jag säga att det är fel att inte ha platta då tillverkaren rekommenderar det.

D
R Robert-san01 skrev:
Är det samma firma som skall göra värme och flyta? Man brukar vilja ha min 30mm spackel med armering om det inte är betong under.

Är det bjälklag skulle jag säga att det är fel att inte ha platta då tillverkaren rekommenderar det.
30 min vid golvbrunnen?

Vet du på rak arm om det finns flytspackel som kan läggas något mindre tjockt på spån?

Skånepöjk Hällvetet skrev:
Det är absolut inga problem att spackla mot trä. Om du syftar på att det ofta är mycket springor att täta så är det ju en helt annan femma, men just trät är inga problem.

Skulle absolut använt monteringsplatta till brunnen, vad är det för rörmokare som inte använder det idag?

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle absolut använt monteringsplatta till brunnen, vad är det för rörmokare som inte använder det idag?
Är det såpass allvarligt detta att jag bör ifrågasätta det Och kräva ändring? Vad är risken med detta om han frågar om argument?

Normalt är det en platta som sitter fast och brunnen skruvas fast i dom yttre hålen, just nu går det att klyva en sådan och skruva dit, sen det med att flyta det golvet med mycket springor i , är det inte helt tätt få du hämta flyten i källaren eller under huset. Det att få det tätt, lägg en masonitskiva på och se till att det tätt utmed väggarna , blir det skarvar på skivan, går det bra att sätta en bred silvertape över och i vecket vägg/golv , samt primer på skivan.

D Derbyboy skrev:
30 min vid golvbrunnen?

Vet du på rak arm om det finns flytspackel som kan läggas något mindre tjockt på spån?
Man får kolla vad tillverkarna anger. Många anger min 10-15mm ovan golvvärmen.

D
R Robert-san01 skrev:
Man får kolla vad tillverkarna anger. Många anger min 10-15mm ovan golvvärmen.

Mm kör man då 4mm el-golvvärme borde det bli 14-19mm vid brunnen.

Jag räknar lite på höjden för genomföringarna. Jag har räknat med högsta punkten på kakan blir 35mm. Det är ett litet badrum på 160x190 cm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.