Byggahus.se

Fuskbyggt badrum??

1. J
    Medlem · 10 inlägg
    Hej!
    Jag och min sambo är på gång att köpa vår första bostadsrätt. Vi har redan skrivit på papperen så snart är den vår. Bostadsrätterna i området är billiga och så är denna också, dock lite dyrare än många andra där då den är i fint skick.

Badrummet renoverades 2016 och ser fräscht och fint ut. MEN vi har varit riktigt dumma och varken besiktat ordentligt eller sett till att det finns papper på badrumsrenoveringen ‍♀️

Av olika anledningar (bla att den ligger 30 mil bort och plötsligt dödsfall i familjen) har ingen kollat badrummet ordentligt utan sambons mamma med gubbe har bara varit och tittat på den hur den ser ut o så.

Nu igår hittade jag en annan annons på en Lägenhet på samma adress där badrummet inte är renoverat och ser att delen vid toaletten är exakt likadan som i vårt renoverade badrum. Alltså har man inte renoverat allt i badrummet!?Detta gör mig väldigt orolig. kan renoveringen fortfarande vara ok eller är det omöjligt att göra en fackmannamässig renovering om man renoverar såhär, med en del av badrummet orenoverad?
    Första bilden är alltså från en annons på samma gata för badrummet renoverades 98 och andra bilden från det vi köpt som renoverades 2016.

2. H
    Moderator · 42 558 inlägg
    Korta svaret, Det ser OK ut.

Det vi ser på bilden är ett badrum med en fabrikstillverkad utanpåliggande rörmodul (bakom toan), därinne går alla stamledningar. Toa stolen är monterad rakt på sina rör. Vid en renovering kan man inte (eller bör inte) göra något med modulen.

Det man har gjort vid renoveringen är att byta alla ytskikt, och förhoppningsvis även tätskikt. Och kaklat. Men de delar som sitter direkt på modulen bör man inte röra. Sedan hade man kanske kunnat byta själva toa stolen.

Huruvida sedan själva renoveringen är rätt utförd kan man inte avgöra från bilderna.

3. H
    Moderator · 42 558 inlägg
    I föreningen där jag var ordf. för 30 år sedan gjorde vi ett stambyte där den här typen av moduler användes. Det var oerhört effektivt. Hela modulen kommer färdig från fabrik. De bara ställer den på plats kopplar ihop rören med modulen på våningen under. Häller en hink betong i hålet. Det sitter en färdig gjutform av plåt i botten av modulen. I vårt fall hade vi inte toan monterad på modulen, det gick ett vanligt avloppsrör i golvet, som anslöts till modulen. Även där var det industriellt. Vid en vanlig badrumsrenovering arbetar rörmokaren med stumpar av rör om kopplas ihop med krökar avgreningar osv. för avlopp till handfat, golvbrunn och toa. Det kan bli 20 olika bitar som sätts ihop på plats. Vid en större stamrenovering kommer det färdigt från fabrik man har helt enkelt gjutit alltihop, rör, krökar tom. golvbrunnen i ett stycke. På plats släpper de bara ned det i golvet, kopplar ihop med modulen sedan är det klart att gjuta golv.

I vårt fall kunde de hålla en takt på ett badrum var 4e timme (800 totalt). Och föreningen sparade drygt 250 milj. jämfört med en mer traditionell renovering.

4. J
    Medlem · 10 inlägg
    Å tack så mycket för dina svar! Känner mig mkt lugnare nu!
    Var i princip säker på att det inte var korrekt att göra så. Kan ju fortfarande vara felbyggt som sagt men chansen finns fortfarande att allt är ok.

5. B
    Bannad · 3 729 inlägg
    Hempularen har tyvärr som vanligt dolt vad han säger så om vi omtolkar vad han egentligen säger är att det badrum ni har sett renoverat är utan papper och dokumentation kanske bara ytskiktsrenoverat och ni vet ingenting om tätskikt och annat!
    Hempularens erfarenheter som ordförande i BRF borde användas till att berätta hur ni kan få reda på om föreningen är tillfrågad om badrumsrenoveringen och om det är en certifierad firma som är anlitad
    Sedan bör ni ta reda på om skicket på stammar och övriga åtgärder som kan komma att tvinga er byta ut ert badrum
    Tänk på att avskrivningen av ett fint badrum är kort så sätt inte för högt värde på ert badrum jämfört med lägenheter i övrigt i området

6. S
    Medlem · 2 832 inlägg
    TS. Ta byggarätts inlägg med en rejäl skopa salt. Det är givetvis inte fel att ha badrummet renoverat även om inte företaget som gjort renoveringen inte varit ”certifierad”. Så att börja tjata om såna saker får dig bara att framstå som korkad, gör inte det :)

om badrummet är korrekt utfört kvittar det om det var certifierade elite vvs ab eller händige henrys fix ab som utförde jobbet.

7. L
    Medlem · 1 188 inlägg
    "om vi omtolkar vad han egentligen säger"
    Han skriver dock i hans tidigare inlägg just en notis om tätskikt "förhoppningsvis även tätskikt"
    och även
    "Huruvida sedan själva renoveringen är rätt utförd kan man inte avgöra från bilderna"

• Laddar…
  8. DiscoDuck
    Medlem · 90 inlägg
    Moduler av denna typ har inte funnits hur länge som helst, så det verkar troligt att huset fick nya stammar 1998 när modulen sattes in (modulen är högst troligt = ny stam som @hempularen skriver ovan). Så stambyte inom de närmaste decennierna bör ni inte oroa er för. Modulen i sig skall också ha mycket livslängd kvar - det brukar vara bra grejer.

Sedan kan man ju tänka som så att om badrummet funkar lika bra nu 2020 som när det (yt?)renoverades 2016 så håller det nog ett tag till. Personligen skulle jag inte känna mig orolig. Det enda jobbiga verkar vara att få bort kalkfläckarna på den svarta klinkern... ;)

9. J
    Medlem · 10 inlägg
    Tack för era svar!

Vi har förstått att det kan vara dåligt byggt och bli problem med badrummet och försäkringsbolag osv eftersom vi inte kunnat få några papper eller intyg på det. Och eftersom vi varit så oansvariga och inte kollat upp badrummet ordentligt Känner mig orolig att det ska vara något fel och är rädd att vi var för snabba med att skriva på papperen.

(Jag är den som alltid vill ha koll på allt medan min sambo är snabbare med att fatta beslut, så det var han som pushade för att vi skulle köpa. Han menade på att man ändå aldrig är garanterad att inget går fel och att det säkert går bra. Hoppas han har rätt! )

Men nu vet jag iaf att det finns en Möjlighet att det är bra byggt fortfarande :)
    Efter att jag hittade den där annonsen igår var jag nämligen helt säker på att det var helt kört på den punkten!

Det mäklaren har sagt är iaf att hon som renoverade den har en morfar som äger en stor byggfirma så hon tror att det med all sannolikhet är han som har fixat badrummet. Känns liiite troligare att det är bra gjort då isf, än om det skulle vara ngn random klåpare som inte kan eller bryr sig om att göra ett bra jobb.

Förresten: Hade Ni vågat köpa en bostadsrätt där ni inte vet ngt om badrummet? Är det superdumt?

10. M
    Medlem · 2 067 inlägg
    Det äldre badrummet ser snyggare och mer praktiskt ut.

11. F
    Medlem · 4 009 inlägg
    Ja. För mig som jobbar i branschen är ett våtrumsintyg inte värt ett piss. Man får besiktiga det man kan sedan är det ofta en positiv indikering om badrummet fungerat utan problem i några år. Värre med ett helt nygjort badrum då där man inte börjat duscha o.s.v. ännu.

De flesta våtrumsintyg som skrivs är utan anmärkning, men i de flesta fall finns något undantag eller avvikelse som skulle noterats. Det enda som är värt något är bilder på utförandet. Försäkringsbolaget kommer inte heller bry sig om ev. dokument utan kommer titta på vad det är som orsakat felet och konstatera huruvida lösningen var fackmässig eller ej vid byggåret.

12. J
    Medlem · 10 inlägg
    Ja enligt mäklare och brf så byttes stammarna 1998 så om det gjordes ordentligt då så bör det inte behövas igen på länge ☺️
    Föreningen hade däremot inga uppgifter om renoveringen då de ”inte för journal” över sånt. Vet inte om det beror på att det är många äldre, alltså 70+ i styrelsen så de kanske inte kör så mkt digitalt och så. Men i stadgarna står iaf att badrummen måste renoveras fackmannamässigt så vi får hoppas att ägaren som renoverade inte bröt mot stadgarna. Det är den förrförra ägaren som renoverade och sålde privat till sin kompis så kanske är det därför det slarvats med pappren, om det nu funnits några. Det verkar iaf lite svårt att få tag i ev papper nu.

• Laddar…
  13. J
    Medlem · 10 inlägg
    Njae mer praktiskt är det kanske, men snyggare håller jag inte med dig om För oss som alltid bott i gamla hyresrätter med plastmatta känns kakel väldigt lyxigt Tur att man kan tycka olika!

14. H
    Medlem · 377 inlägg
    Varför förutsätter man att de är fuskbyggt bara för att de inte finns papper.

Jag själv har inga papper på allt som gjorts. Absolut inte fusk för det. Snarare tvärtom.

15. R
    Medlem · 167 inlägg
    Jag har fått ett badrum byggt med fina papper, dock var det fuskbyggt och felgjort och fick rivas ut efter några månader. Var utöver fusket väldigt fult gjort. Blir var inte intresserade av att deras medlem fuskat. Avråder från TBM AB. Tyresö bygg och montage. Riktiga fuskbyggare.