Halloj. här kommer en sådan där fråga igen som för vissa kanske är helt uppenbar.

Jag håller på att renovera en toalett och i samband med det har vi valt att bygga till en dusch.
Den tidigare toaletten delade ventilation från ett duschutrymme i källaren.

Ventilationen är mekanisk med en inbyggd fläkt i själva kanalen precis innan utloppet genom väggen.
Luftkanalen ligger exponerad ca 20 cm under innertaket och är väldigt oestetisk

Det jag vill göra är att kapa luftkanalen och sätta 2 x Pax.

Dvs en Pax i duschen i källaren som blåser luft från duschen till den övre toan och där sitter en fläkt till som blåser det vidare ut ur huset.

Det är inte optimalt men enda lösningen jag kan komma på "enkelt"
 
Bygga in det i samma material som taket?



Tak med inbyggd ram klädd med takskivor ovanför vitkaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut hos oss, upp mot taket, byggde en ram å satte takskivor på ramen.
 
Det där är nästan identiskt med hur det såg ut hos mig tidigare.

Den väggen som är på "långsidan" bakom boxen är borta nu och ersatt med en 2 m2 stor dusch så därför kunde inte lådan vara kvar. det kommer troligen bli så att jag kapar av skiten och släpper upp luften från källarduschen provisoriskt eller drar ut det på taket i en självdragskanal
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.