S
B byggarätt skrev:
Som sagt TS behöver någon som kan visa att badrummet har fackmannamässigt tätskickt och du verkar mer intresserad att kommentera mina inlägg än att lugna TS
varför behöver TS det?...

Det är du som skapar ett behov, som dessutom är omöjligt att tillfredställa. Lägg av nu.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
B byggarätt skrev:
Som sagt TS behöver någon som kan visa att badrummet har fackmannamässigt tätskickt och du verkar mer intresserad att kommentera mina inlägg än att lugna TS
Hur är det tänkt att gå till?
Man tar dit en besiktningsman som endast kan säga om brunnsmanchetten sitter rätt eller inte.
Om den sitter fel (vilket den gör väldigt ofta, säkert i över hälften av alla badrum, trots certifierade byggare) så vet TS att den sitter fel, inget om hur det ser ut i övrigt. Om den sitter rätt så vet TS det, men inget om hur det ser ut i övrigt.
Vad ska TS sen göra med en informationen?

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
J Jenskan skrev:
Å tack så mycket för dina svar! Känner mig mkt lugnare nu!
Var i princip säker på att det inte var korrekt att göra så. Kan ju fortfarande vara felbyggt som sagt men chansen finns fortfarande att allt är ok.
Med stor sannolikhet är badrummet ok.

Tänkte bara tipsa om att ni måste skaffa en hemförsäkring med bostadsrättillägg som är anpassad för just bostadsrätter.

Mvh

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Med stor sannolikhet är badrummet ok.

Tänkte bara tipsa om att ni måste skaffa en hemförsäkring med bostadsrättillägg som är anpassad för just bostadsrätter.

Mvh
tack för tips! Vi har dock tur att föreningen står för den försäkringen så vi behöver bara teckna vanlig hemförsäkring

J Jenskan skrev:
tack för tips! Vi har dock tur att föreningen står för den försäkringen så vi behöver bara teckna vanlig hemförsäkring
Är du verkligen säker på att de sade det...? Se verkligen till att få skriftligt på det i såna fall. Är detta vanligt Hempularen?

Jag skulle hellre betala för den själv så jag är säker på att det är jag som blir skadeslös och inte föreningen...

Det är absolut inga stora pengar årligen; kanske 2000 extra per år i tillägg på den vanliga hemförsäkringen.

Det är numera rätt vanligt att föreningen tecknar ett kollektivt bostadsrättstillägg för samtliga medlemmar. Det bör framgå av årsredovisningen för föreningen om så är fallet. Och de flesta föreningar har väl numera en hemsida av varierande kvalitet, där man också borde kunna hitta information om sådant.

Om den kollektiva är bättre/sämre än att ha ett eget bostadsrättstillägg vet jag inte. Här finns en annan aktuell tråd om mögelproblem i en lägenhet, där det verkar som föreningen blockerar för medlemmen att använda bostadsrättstillägget. Den historien låter väldigt märklig, så jag är osäker på om det är representativt för kollektiva bostadsrättstillägg.

D rob_t_j72 skrev:
Är du verkligen säker på att de sade det...? Se verkligen till att få skriftligt på det i såna fall. Är detta vanligt Hempularen?

Jag skulle hellre betala för den själv så jag är säker på att det är jag som blir skadeslös och inte föreningen...

Det är absolut inga stora pengar årligen; kanske 2000 extra per år i tillägg på den vanliga hemförsäkringen.
Jag minns inte om det står i papperen men det står iaf på deras hemsida att de står för den sedan 2014 så att man bara behöver köpa vanlig hemförsäkring :) Men jag ska kolla upp om det är så att det är bättre att teckna en egen också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.