En annan fråga i samma kategori. Har 2st 22mm pex som ska ut i en 95mm vägg. Hittar inga väggbockstöd till den dimensionen

O
Näe det finns inte.
Då blir det till att använda väggdosa

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Näe det finns inte.
Då blir det till att använda väggdosa
Har letat men hittar ingen för 22mm, har du nå tips vart det finns?

Finns varken väggbockfixtur eller väggdosa till pex 22. Verkar svårt att bocka ut i 95-vägg ens om man värmer. Skärmdump från Uponor VVS Handbok (2016) nedan. Behöver du så grovt som 22 mm?

Tabell med tekniska data för Uponor Aqua Pipe och Combi Pipe rör, inklusive dimensioner och värmekoefficienter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bernieberg Bernieberg skrev:
Finns varken väggbockfixtur eller väggdosa till pex 22. Verkar svårt att bocka ut i 95-vägg ens om man värmer. Skärmdump från Uponor VVS Handbok (2016) nedan. Behöver du så grovt som 22 mm?

[bild]
Vet inte. Kanske kan gå ner till 18mm. Är till varmvattenberedare på 300liter

Jag satt i samma sits för ett tag sen, hittade inga väggbockstöd etc för 22 pex. Det var en ganska kort bit i mitt fall så jag körde prisolrör istället. De går bocka snävare än motsvarande pex.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag satt i samma sits för ett tag sen, hittade inga väggbockstöd etc för 22 pex. Det var en ganska kort bit i mitt fall så jag körde prisolrör istället. De går bocka snävare än motsvarande pex.
Är 2 korta bitar för mig också från vattenskåpet. Blir väl ca 1.5 och 0.5m. Kanske köra prisol jag med

Låter som mina avstånd. Från & till ett fördelarskåp till frånluftspumpen bredvid bara, blev kanon (y)

Bernieberg Bernieberg skrev:

[bild]
Varmbocka PEX för snäva böjar går fint. Jag har gjort det på 22mm utifrån LK's monteringsanvisningar, antar att Uponor tillåter samma.

Låter som mina avstånd. Från ett fördelarskåp till frånluftspumpen bredvid bara, blev kanon (y)
90grader i 95mm vägg med prisol 22mm går det utan bekymmer då?

Ja, det ska gå. Hade en röris hemma som gjorde just det jobbet med verktyg. Minsta radie är tydligen 80mm, vilket ju funkar i en 95mm vägg. I min vägg är det också 95mm.

Vit VVS-rörinstallation med övergångar som passerar genom en isolerad vägg med en gul pil som indikerar riktning.
Skapa konto

Illustration av böjningsradier för kopparör vid olika böjverktyg och storlekar enligt tekniska specifikationer.
Skapa konto

Ja, det ska gå. Hade en röris hemma som gjorde just det jobbet med verktyg. Minsta radie är tydligen 80mm, vilket ju funkar i en 95mm vägg. I min vägg är det också 95mm.

[bild]
[bild]

Borde ju funka för mig också isf. (y)

O
Det stämmer nog att det ej finns bockstöd till 22mm... Det är till 20mm som LK har dosa.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.