Hej
Målade för ett halvår sedan om ett gammalt gjutjärnsbadkar med tvåkomponent båtfärg. Blev kanon och verkar hålla bra också.
Däremot börjar den tappa lystern, här och där liksom. Trots idogt rengörande utan slipande medel eller hårda borstar. Har visserligen väldigt hårt vatten men det brukar vara lätt att få bort kalkavlagringar så jag tror inte att det är det.
Någon som vet hur man bäst ska underhålla ytan för att den inte ska tappa sin glans? Kan båtfärg reagera ihop med ämnen i rengöringsmedel som jag bör hålla utkik efter?
 
Du badar i ett badkar målat med bottenfärg? Eller menar du något annat med "båtfärg"?
 
Bottenfärg är inte tvåkomponent. Tvåkomponent båtfärg är sådan man använder ovan vattenlinjen.

På båtar underhåller man glansen med polermedel med slipmedel i, och sedan vaxar man.
 
MathiasS skrev:
Du badar i ett badkar målat med bottenfärg? Eller menar du något annat med "båtfärg"?
Det finns naturligtvis mer än bottenfärg till båtar man målar friborden också.... ;)

och det som är tvåkomponent i botten är möjligtvis epoxin för att förhindra böldpest.

Edit: Tvåa på bollen
 
Självklart inte bottenfärg din galning. ;)
 
Bra! Men eftersom jag inte är den största galningen på detta forum, tror jag, så måste man ju fråga .....:)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
OveRaskopp skrev:
Den som frågar får svar, kan mer och blir vis.
Annars finns det ju färg för badkar, kolla här : [länk]
Om du kollar vad det är för sorts färg så är det typ samma som tvåkomponents båtfärg, men kallar man det för emaljfärg kan man ju såklart ta ut mer pengar. Nu är ju inte frågan om att måla badkaret, det är redan gjort med gott resultat. Jag vill alltså veta hur jag ska behålla det blankt och fint på bästa sätt.
 
Som f91jsw skriver, polera!

Köp en burk båtpolish och polera då och då.
Separat vax behövs inte, polishen innehåller lite vax.
 
  • Gilla
Stalvik
  • Laddar…
Stalvik skrev:
Om du kollar vad det är för sorts färg så är det typ samma som tvåkomponents båtfärg, men kallar man det för emaljfärg kan man ju såklart ta ut mer pengar. Nu är ju inte frågan om att måla badkaret, det är redan gjort med gott resultat. Jag vill alltså veta hur jag ska behålla det blankt och fint på bästa sätt.
Är de verkligen så fräcka men då får du väl göra som med båten, vaxa och polera.
 
KnockOnWood skrev:
Separat vax behövs inte, polishen innehåller lite vax.
...beroende på vilken polish man köper. Vissa innehåller polish+vax, andra bara polish. Om det är mycket matt kan det behövas en omgång rubbing först, dvs polish med grövre slipmedel.
 
harry73
Utan att säga något om båtfärg lämpar sig för badkar eller ej och utan att veta om båtfärg är exakt samma sak som emaljfärg, ser jag lite skillnader i miljön färgen utsätts för i badet och i havet. Och då är temperaturen såklart den största skillnaden.
Sedan kan jag tänka mig att hur mycket kemikalier lakar ur är känsligare i ett badkar. Det inte heller osannolikt att urlakningen ökar med ökad temperatur. Så själv hade jag inte använd båtfärg till badkaret.
Och använder man vax och polermedel för att underhålla badkaret, blir det också viktig vad det innehåller och om det på något sätt hamnar i mitt badvatten.
 
  • Gilla
OveRa och 1 till
  • Laddar…
I ett badkar har man max 40-gradigt vatten. Temperaturen på däcket på en båt kan lätt bli över 50 grader i solsken. Så det är säkerligen betydligt tuffare förhållanden för färgen på en båt givet att den ska användas utomhus och utsättas för väder, vind, sol och saltvatten. Man ska också kunna ligga och sola på ett båtdäck så när det gäller kemikalier är det nog lika viktigt där att färgen inte är giftig.
 
harry73 skrev:
Utan att säga något om båtfärg lämpar sig för badkar eller ej och utan att veta om båtfärg är exakt samma sak som emaljfärg, ser jag lite skillnader i miljön färgen utsätts för i badet och i havet. Och då är temperaturen såklart den största skillnaden.
Sedan kan jag tänka mig att hur mycket kemikalier lakar ur är känsligare i ett badkar. Det inte heller osannolikt att urlakningen ökar med ökad temperatur. Så själv hade jag inte använd båtfärg till badkaret.
Och använder man vax och polermedel för att underhålla badkaret, blir det också viktig vad det innehåller och om det på något sätt hamnar i mitt badvatten.
Som sagt är detta alltså inte bottenfärg för båtar. Det är alltså helt ofarligt, inga giftiga kemikalier etc. Om du kollar tidigare inlägg så har vi redan gått igenom den aspekten. Sen är det inte en fråga om jag ska måla badkaret, det är alltså redan gjort, utan hur jag ska hålla det snyggt på bästa sätt.
 
harry73
Jag läste hela tråden och vet att det inte handlar om bottenfärg. Skulle inte vara kul att bada i det vattnet :)
Så mitt inlägg handlar bara om den vita båtfärg. Jag läste även att den i princip är samma färg som emaljfärg.
Men där kan man ju också säga att mitt kommunala dricksvatten har samma sammansättning som vatten som kommer från gårdspumpen. Men jag badar hellre i det kommunala dricksvattnet än vattnet från gårdspumpen.

Det finns plast lunchlådor som tål uppvärmning i mikrovågsugn och det finns glasslådor som är avsätt för livsmedel men som inte ska värmas upp, för då frigörs kemikalier.

Men eftersom jag läste hela tråden vet jag också att de redan applicerat båtfärgen och är nöjd med den. Därför skrev jag också att samma resonemang gäller för vax och polermedel som du använder i badet. (så den lilla biten var on topic)
 
  • Gilla
Stalvik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.