C
Cerb: Har en läckande blandare där tyvärr reservdelar nästan är omöjliga att finna(gammal italiensk). Tänkte att jag ska byta hela men skulle behöva lite vägledning så att jag slipper och flera gånger och köpa kopplingar. kommer behöva ~50cm långa slangar för kopplingen till befintliga rör. Bifogar en bild nedan på inkoppling till röret, med frågan, vad behöver jag för bytet? Så
0 svar · 611 läst
·
GoC
GoC: En sådan här kanske kan funka? https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/ventilation/installation/dimensionsovergang-414069/ Men framförallt en riktig förminskning 150/125 https://www.luftbutiken.se/dim-overgang/3540-dim-nippel-nippel-150-125-gamla-spiro-matt.html?gclid=EAIaIQobChMIjPfAyfCd7wIVD2YYCh11SQlGEAQYCiABEgIcifD_BwE
1 svar · 3,4k läst
H
hejhopp: Ramen sätter du utanpå kaklet. Muttrarna och skruvarna följer säkert med ramen. Ser ut som att distansen ram skåp ordnas med skruvarna. Tror inte att det behövs tätskikt mellan skåp och ram bakom skåpsdörren. Läckage från skåp hamnar i skvallerrör och läckage in i skåpet hindras av dörr.
4 svar · 4,1k läst
·
D
DeadGun: Har inte fått svar från firman än, har varit så här sen badrummet blev klart för ett år sen Om nu fuktig luft har kommit in i taket, vad gör jag nu?
3 svar · 2,4k läst
·
KJD
KJD: [citat] lite vägledning, jag tänker också att det viktiga är att skarvar över reglarna, och att det där är möjligt att täta tillräcklig, och undvika otätheter direkt in mot isoleringen: "Kan jag sätta upp ångspärr på en vägg åt gången eller ska det sättas i hela huset samtidigt? Du kan mycket väl sätta ångspärr på en enda vägg om du till exempel renoverar. Men du gör
46 svar · 33,1k läst
·
L
Lakshmi: Vi har precis samma situation! Hur har det gått för er? Om man har kvar stenväggen så är ju den delen av badrummet utan våt-tätskikt så det blir väl inte byggt enligt branch regler? kanske att försäkringsbolag skulle kunna vara kvistiga?
3 svar · 2,1k läst
ragnarsvagnar
ragnarsvagnar: Hej! Instalerade en Grohe Sensia arena för ett tag sedan i samband med en badrumrenovering som jag och frugan skötte själva (förutom elektriker). Nu har jag kommit på i efterhand att jag minsan vill ha auto-spolning för fint ska det vara men hur jag än försöker så lyckas jag inte dra in kabeln för servomotorn. Är det någon här som har lyckats med detta och vill dela med sig av sina
0 svar · 826 läst
BirgitS
BirgitS: Någon sånt här kan kanske fungera: [bild] Där det blå är en duschdörr som kan vikas in så att man kommer åt att göra rent toaletten, eller ändå heller ett duschdraperi så gör det inget att det är smalt.
6 svar · 1,8k läst
·
E
Ericplumber: En ny morakniv/mattkniv och skär från utsidan, känn påt o börja jucka loss det, när du har en glipa så skär i glipan. Tar allt ifrån 1-10min, lugnt o metodiskt så fåru loss de! :geek:
2 svar · 1,2k läst
·
T
tergo: c/c 600 +15mm k-plywood+gips bör räcka Regelavstånd i vägg och förstäkning av bjälklag. Vad gäller? - GVK.se
1 svar · 6,1k läst
·
En apelsin
En apelsin: Bra att veta om klinker också. Slutsatsen verkar vara att det är bra att vara försiktig med att måla och klinkra på gamla plastmattor. Grejen med klinker på är ju också att det är helt omöjligt att se om plastmattan (alltså tätskiktet) får skador under eller efter. Ett par stycken jättestora badrumsmattor kanske?
3 svar · 4,8k läst
J
Jörgen Ö: [citat] Men borrade du dig även igenom gipsen? Är huset från -17 så borde det finnas plywood el OSB som minst bakom gipsen
3 svar · 1,4k läst
M
mickemack: Någon som har en aning vad som hänt med kallvattnets ledning i mitt badrum.. Efter renovering började missfärbningen under ca 5 år. Går inte torka bort. Även lite svart runt ingången.
0 svar · 793 läst
·
T
tank77: [citat] När det är träbjälklag och ett stort badrum så flyter jag först 12mm alltså i nivå med brunnarna, låter detta första lager stelna precis och sedan innan med nästa lager nu med fallbyggnad och som sagt ytan behöver inte bli sammetslen då skiten ändå ska täckas sedan. Om det är ett stort och avlångt badrum kan man ibland hamna på 4-5 cm vid dörrtröskel och så mycket
7 svar · 4,4k läst
·
garvin
garvin: Tror du har fel där. Nej får ge mig.
4 svar · 1,8k läst
Sjöben
Sjöben: [citat] Tackar ska undersöka det :-)
7 svar · 2,6k läst
·
E
Erik Martin1: Hej forumet, Jag har köpt en japansk toalett med tillhörande utanpåliggande WC-fixturskåp som ska installeras i mitt befintliga badrum. Jag upptäckte dock nu när jag kollar i installationsmanualen att det enbart finns fyra skruvhål (två upptill och två nertill) i ramen och de sitter på 45 cm avstånd. Har inte kollat träreglarna än med detektor men jag antar att det kan bli svårt att
0 svar · 1,0k läst
·
J
Jörgen Ö: Skulle inte försöka snabba upp torktiden, angivna torktider finns av en anledning. Gilla läget och vänta innan tätskiktet.....om du vill vara 100% safe. Troligen kan du applicera tätskiktet tidigare, men.....
1 svar · 4,3k läst
X
xl15: Det blir en helt annan konstruktion än min. Jag murade upp väggar, stack in armering, formade och fixade innan något tätskikt var på. Att ha badkaret utanpå tätskiktet som i ditt fall har jag ingen erfarenhet av. Förutom ett vanligt inbyggnadskar. Då är det ju en vanlig konstruktion.
13 svar · 7,6k läst
·
P
perer67: Jag är intresserad av en lägenhet med ett badrum där duschen ansluter till handfatets avlopp. Jag har inte sett en sån här koppling förut och undrar om det kan bli stopp i röret från duschen. Det verkar vara rätt smalt, tycker ni det ser okej ut? [bild]
0 svar · 2,0k läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Håller med fg talare.. om du ändå vill göra något skulle jag köra med gipsum eller liknande.
2 svar · 2,1k läst
J
JSten: [citat] Vad jag kan se så är tvättmaskinen i dagsläget ansluten till ett T-kors klämringskoppling från Vatette, d.v.s. där tvättmaskinen sitter kopplad är där en klämringsände på t-korset där man har tagit bort själva klämringen och istället skruvat på slangkopplingen. Det betyder att du inte kan sätta en metallhuv/plugg eftersom klämringsände på t-korset skär igenom
12 svar · 9,5k läst
·
K
kniv: Hur gick det till slut? 1. Bör nog slipas åtminstone, spackling vet jag en del plattsättare som struntar i. Men det blir ju inte sämre att spackla och slipa håligheter. 2. Jag antar att man skulle kunna flyta golvet efter tätskiktet på väggen, så länge uppviket från golvet eller remsa i golv-vägg vinkel används. Dock för man det onödigt krångligt för sig. 3. Enligt LIPs
5 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Normalt är det ju bara en person i taget och det är nästan alltid någon på plats vid ett välplanerat projekt så det bör vara samma sak ungefär.
5 svar · 1,9k läst
J
J-O: Vikten är väl det dubbla gentemot vanligt kartonggips. Dock finns de som 60 i bredd. Då blir det ju ungefär som att hantera en 90 skiva kartonggips i vikt.
11 svar · 2,3k läst
·
Sir.DK
Sir.DK: [citat] jag skrapade precis i underkanten av själva väggmattan i en vågrätt linje. Jag skrapade inte in mellan mattorna dvs. Ett enkelt knep som jag testade först var att jag provade skrapa med enbart nageln i helgen och insåg att fasiken detta går bort då fick jag idén att använda plastkilen. Efter 20min skrapade blev det 99% bättre!
27 svar · 13,6k läst
·
E
Eva.W: Vi ska renovera badrummet och fastnat för klinker från Dekora enduro antracit till väggar och enduro grå till golvet. Alltså mörkare väggar och ljusare golv. Plattstorlek 30x60 cm. Någon som gjort liknande färgval och vill dela med er av lite bilder? Inredning blir nog Godmorgon från Ikea vitlaserad ekeffekt samt Storjorm spegelskåp.
0 svar · 1,0k läst
N
nikade: Tack för alla svar! Vi har bara använt duschen ett fåtal gånger så jag tycker att det släppte väldigt snabbt. Om det fortsätter så tar jag och ringer till firman som gjort jobbet.
6 svar · 1,6k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Så länge de har samma cc-mått på fästet så ska det vara precis så enkelt! Stäng av vattnet, skruva bort, skruva dit, sätt på vattnet...
1 svar · 2,1k läst
·
GoForIt
GoForIt: [citat] Dåligt fall, som ger kvarstående vatten i tätskiktet. Dålig isolering inne i schaktet, och långt avstånd till värmeslinga som påverkar tiden för upptorkning..
28 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.