Skapar en ny tråd för att få en lite mer renodlad "byta plattor tråd".

Jag har testat att byta några spruckna plattor i nya badrummet. Tätskitet är Cascos folie. När jag knackar loss plattorna försiktigt så lossar dom i regel från fixet (i skarven platta/fix). Men på några ställen lossnar fixet istället från folien. ytan på folien blir då "lite luddig" Antar att själva tätskiktet är intakt ändå, eller? Annars är det ju bara att glömma att byta fler. Jag har testat lång ifrån dusch uppe vid taket över fönstret så ingen skada skedd än iaf...

Ingen som vet ? Mailat casco men får inget svar...

Det är väll översta lagret som är vattentätt?
River du lös så det blir luddigt är nog det vattentäta lagret borta.

Det "luddet" som man drar lite i är som små tråda, grå/vita själva folien som är blå trodde jag va det tätande skiktet och "trådarna" nån typ av armering... men va vet jag.. Hoppas verkligen att någon vet

Hur ska man annars kunna byta en platta känns ju omöjligt att bara knacka bort plattan utan att fixet lossnar någonstans från tätskiktet

skulle ju kunna göra ett eget experiment eftersom jag har massa folie kvar. Ludda upp det ordentligt och se om det håller tätt några dagar med stående vatten

i väntan på svar testar jag följande....

Slipat med grovt sanpapper på en bit folie så det vita luddet verkligen tagit skada
Bit folie som är slipad med grovt sandpapper ligger på tallrik med papper och en pöl vatten i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagt den på en tallrik med papper under och fyllt på en pöl med vatten

Slipad folie med skadat ytskikt och pöl med vatten på tallrik för täthetstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återkommer med resultat. Om det läcker igenom är det bara att ge upp plattbyte. Om det inte läcker igenom kan man fortfarande inte var säker med detta simpla test såklart...

Det var en ren gissning från min sida (den ändringen verkade inte komma med i mitt inlägg).
Det där bli nog ett bra test för att testa.
Men när jag ser bilden så gissar jag att det är det blåa som är det täta :)

Jo men "trådarna" gör väll någon nytta men antar att det är mer för att göra duken slitstark vid hanteringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.