surris
Har tänkt att sätta en profilerad golvsockel av kakel i badrummet. Lurar på hur man löser det bäst i innerhörnen?

Någon som har erfarenhet av detta? Tänker att man ska gera eller köra på som det är, men att det blir lite större fog.
Profilerade golvsocklar av kakel i ett innerhörn i badrum, med tydlig fog emellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gera om du vill göra det snyggt!

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
surris
Amatöraf Amatöraf skrev:
Försök gera i första hand, skiter det sig kan du köra stor fog som nödlösning. Kanske hörnbit annars? [länk]
Den är för ytterhörn :)

surris
Det blev gerning, blev klart snyggast.
Hörn av ett badrum med nylagda vita kakelplattor och korsfogskors, vägg med grönt fuktspärrsystem.
Skapa konto

• Gilla
ZipLock och 2 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Det blev gerning, blev klart snyggast.
[bild]
Hur gjorde du med fix bakom plattorna? Är de fyllda till 100% eller har de bara kontakt med väggen i anliggningsytorna?

Och har du kapat plattorna i underkant?

surris
J jake_plisken skrev:
Hur gjorde du med fix bakom plattorna? Är de fyllda till 100% eller har de bara kontakt med väggen i anliggningsytorna?

Och har du kapat plattorna i underkant?
Jag fyllde ut så det är fix bakom hela plattorna, ja några har jag sågat av lite i underkant på.

surris surris skrev:
Jag fyllde ut så det är fix bakom hela plattorna, ja några har jag sågat av lite i underkant på.
Det gjorde min plattsättare också. Hoppas du inte får samma problem som jag fick med sprickor i glasyren. De syns först när man fogar (om man nu har mörk fog som jag har). Enligt tillverkaren så ska man tydligen inte "bakfylla" dem utan de ska bara sitta fast i sina anliggningsytor. De menar dessutom att de inte får kapas i underkant heller.... Jag fick en instruktion av dem efter problemet uppstått.

Att man kan få andra problem om man gör så har de inga synpunkter på.. Som att det kan bildas en vattenkanal längs hela rummet och det kan i sin tur göra plattorna mörka och i vissa fall har vatten letat sig ut via dörrkarmen (allt enligt min plattsättare).
Jag hittade på ett sätt för att undvika största problemen genom att bakfylla plattan liggandes lös och medan bruket är löst, så ritsar man bort bruk i några horisontella "streck", varefter bruket får torka. Efter någon dag kan man sedan fylla dessa ristningar och montera dem på väggen.

Anledningen till att de spricker är att fixet krymper och böjer plattan då det blir så tjockt med bruk i plattans nederkant. Denna böjning klarar inte glasyren utan det blir sprickor. Man kan även känna dem med nageln.

Endast en av mina 12-13 spruckna och utbytta plattor har spruckit igen efter min metod. och den sprack i plattans ovankant. Jag lämnar dock inga garantier på detta. :-)

• Kakelplattor med fuktskador och reparationsmaterial på ett golv med mönstrade plattor.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.