Hej,

Har sett några tidigare trådar med liknande tema men har inte riktigt hittat någon som träffar rätt.

Vi har tagit in olika offerter för en badrumsrenovering och nu bestämt oss för en relativt stor firma med goda referenser (även pratat med tidigare kunder)

I avtalet som ännu ej är påskrivet så är betalningen upplagd med en delbetalning om 50% den dagen då tätskiktet är monterat och klart. Resterande 50% betalas efter avslutat arbete.

Känslan är verkligen inte att firman skulle ta pengarna och dra efter tätskiktet, men det känns även surt att ha betalat 50% ifall något blir fel eller om arbetet drar ut på tiden.

Är detta ett rimligt tillvägagångssätt? Det ska alltså inte betalas något INNAN arbetets start. Arbetet är enligt avtalet bedömt att ta max 6 veckor.

Mvh Joakim

• Gilla
nordenman
  • Laddar…
Hej.

Jag kan bara svara för min egen del.
Har renoverat badrummet som blev klart för ca: 3 veckor sedan och har inte fått någon faktura än, varken från plattsättare, rörmokare eller elektriker. Men jag kan tänka mig att det är väldigt olika. Vår renovering tog 7 veckor

• Gilla
jn33 och 1 till
  • Laddar…
J jn33 skrev:
Hej,

Har sett några tidigare trådar med liknande tema men har inte riktigt hittat någon som träffar rätt.

Vi har tagit in olika offerter för en badrumsrenovering och nu bestämt oss för en relativt stor firma med goda referenser (även pratat med tidigare kunder)

I avtalet som ännu ej är påskrivet så är betalningen upplagd med en delbetalning om 50% den dagen då tätskiktet är monterat och klart. Resterande 50% betalas efter avslutat arbete.

Känslan är verkligen inte att firman skulle ta pengarna och dra efter tätskiktet, men det känns även surt att ha betalat 50% ifall något blir fel eller om arbetet drar ut på tiden.

Är detta ett rimligt tillvägagångssätt? Det ska alltså inte betalas något INNAN arbetets start. Arbetet är enligt avtalet bedömt att ta max 6 veckor.

Mvh Joakim
Hur mycket material ska ingå i fakturan på 50%?

Jag tycker det är ok, rätt mycket jobb gjort när tätfolien är där. Du har ju en bra klump att hålla om det skulle bli anmärkningar när det är klart.

Men kolla bolaget lite snabbt, antingen har de så mycket jobb att de måste göra så här för likviditeten eller så har de så lite jobb att de måste göra så här för likviditeten....

Det senare är väl inte troligt i hantverkarbristens Sverige, men det finns ju även vita älgar i skogen.

Vad återstår för resterande 50%? Är det både kakel och dyr inredning. Så kan 50% vara för mycket som delbetalning. Det kan säkert vara så att mer än 50% av arbetet är gjort då. Men fram till tätskikt är det inte så höga materialkostnader.

Man kan också argumentera att när tätskiktet är på plats. Så borde resten vara klart på någon dryg vecka. Att komma med en delfakturering en vecka innan slutfaktura låter lite ologiskt.

J jn33 skrev:
Hej,

Mvh Joakim
Jag tror, obs tror, att de gör så för de har haft problem med folk som inte betalar, vill förvissa sig om att det finns pengar. Annars så de som gjorde vårat badrum väntar vi fortfarande på räkningen ifrån, de litade på oss tydligen. :)

Kika status på allabolag.se

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kolla om de kan fakturera upparbetade kostnad istället, + hitills använt material?
Betala fakturan förutsatt att tätskiktsbesiktningen blir godkänd.. Väl investerade pengar att låta någon behörig besikta tätskiktet.

BirgitS
J jn33 skrev:
Arbetet är enligt avtalet bedömt att ta max 6 veckor.
Är det ett mycket stort badrum eller är det ovanligt mycket arbete med att riva och bygga upp en bättre konstruktion?
För en vanlig tid är 4 veckor.

Räknat i arbetstid så är 50% rimligt vid klart tätskikt. Så det beror lite på hur mycket materialkostnaden är i proportion till arbetskostnaden.

• Gilla
jn33
  • Laddar…
Min faktura delades upp i 3 delar varav den sista skulle betalas när arbetet var avslutat och godkänt. Kändes helt OK.
Jag skulle aldrig göra slutbetalning innan arbetet är klart och godkänt! Arbetet hos mig tog ca 5 veckor.

• Gilla
jn33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.