Närbild på badrumskakel med synliga ojämnheter och defekt fog som framhävs med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn klinkerfris i badrum markerad med röd cirkel, relaterat till en badrumsrenovering.
Skapa konto

Hej!

Vi börjar bli klara med våran badrumsrenovering. Tyvärr så är vi inte riktigt nöjda. Det har vart saker längst vägen som inte varit riktigt okej. Klinker och kakel kunde också lagts bättre och med större noggrannhet.

Nu har han varit här och fixat det mest väsentligaste delarna vi inte var nöjda med, de andra är mindre saker. Det blir väl sällan perfekt. Dock är det en fris han inte vill byta ut då den är i duschen och också svåråtkomlig och pillig att ta. Den är väldigt ojämn i nivåskillnad. Han bytte två fris i duschen där han råkade ta en flisa, gör en skada på frisen bredvid. Det löste sig ganska bra med slipning. Så syns väldigt väldigt lite som tur är. Där av ville han inte fortsätta och tycker det är för riskabelt att ta den andra frisen ifall samma sak händer där.

Om jag hade vetat att det skulle uppstå en skada hade jag tänkt om. Det är den första renoveringen jag är med om och man har lärt sig mycket till nästa badrum ska renoveras, speciellt när det kommer till klinker och mönstersättning. Jag hade gjort en del saker annorlunda om jag visste allt jag vet nu för att få ett bättre resultat. Till att börja med anlita någon som är van att lägga mönster vilket det visade sig att denna mannen inte var.

Nu undrar jag, är detta jätte dåligt lagt? Kan det se ut så? Är det ett en vanlig miss som kan bli?

Det är nu det värsta som är i badrummet.. Det andra sakerna är typ att klinker frisen inte riktigt ligger kant i kant på ett ställe, en klinker har inte ett vasst hörn men syns inte på långt håll, det är glasyr fel på 3 kakel, fogen har blivit mörkare på några ställen, fogen är ojämn på ett ställe, kaklet på väggen är lite ojämnt på ett ställe... Ja typ det.

När det kommer till kaklet så är det som skrivet lite ojämnt på ett ställe i duschen, men bara lite.. Man tänker på det lite mer eftersom färgen på fogen har blivit lite mörkare där. Är det sånt som händer, är det något man får tolerera? När det bara är lite grann?

För det verkar som jag blir illa tvungen att leva med det här...

Tacksam för svar!

T
Det hade ju underlättat att se bilder av badrummet som inte är supermakrobilder?? Alltså helhetsbilder från 2-3 meters håll.

Även hos världens bästa plattsättare hade jag kunnat hitta något att slå ner på om jag kryper runt med förstoringsglas. Du måste förstå att det inte är robotar som gör jobbet. Fogsprånget som du har på på bilden är förmodligen inom toleranserna.

• Gilla
Juliii och 1 till
  • Laddar…
Håller med, allt blir inte perfekt med hantverk även om man är supernoga.

• Gilla
Juliii och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Det hade ju underlättat att se bilder av badrummet som inte är supermakrobilder?? Alltså helhetsbilder från 2-3 meters håll.

Även hos världens bästa plattsättare hade jag kunnat hitta något att slå ner på om jag kryper runt med förstoringsglas. Du måste förstå att det inte är robotar som gör jobbet. Fogsprånget som du har på på bilden är förmodligen inom toleranserna.
T tank77 skrev:

Hej!

Tack så mycket för ditt raka svar!
Jag är medveten om att jag är perfektionist även om jag egentligen inser att INGENTING blir perfekt. Jag har förståelse för deras hantverk. Dock trodde jag detta fogsprång var över tolerans. Han höll med om att den hade behövts bytas ut men att det är för riskabelt.

Om inte annat är det skönt att få lite bekräftelse i detta forum...

Antar att du då också tycker att även en vägg får ha en viss nivåskillnad? Att det inte alltid blir helt jämnt. Det är dock mindre nivåskillnad än den frisen på golvet.

Allt gott, Julia.
Badrum med schackrutigt golv och vita kakelväggar med duschhörna, viss nivåskillnad vid frisens fog synlig.
Skapa konto

Svartvit rutigt kakelgolv i dusch med golvbrunn och en del av en glasduschdörr.
Skapa konto

Vit kakelvägg och mönstrat kakelgolv med markerat fogsprång inom en röd cirkel, indikerar en ojämn fogning.
Skapa konto

Närbild av kakelvägg med röd cirkel markerande ett större fogsprång mellan kakelplattorna.
Skapa konto

Närbild på ett kakelgolv med en markerad kakelplatta som uppvisar ett ojämnt fogsprång.
Skapa konto

Stefan N Stefan N skrev:
Håller med, allt blir inte perfekt med hantverk även om man är supernoga.
Här kunde man nog varit mer noggrann dock.. Alla är nog tyvärr inte tillräckligt noga. Även om det inte är några jätte grejer i detta fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.