Badrum
Tomtom79: [citat] Kan förresten tipsa om att Kiilto i min erfarenhet har bra support. Som glad amatör skickade jag vid vår renovering in en fråga om en speciallösning med flera linjeavlopp sent en söndagskväll, måndag morgon fick jag svar från säljaren i syd som sen tittade förbi mig på jobb under förmiddagen och pratade tätskikt då han ändå var i närheten. Fick senare konfirmerat vad vi
Ingenjören: Är det inte troligare att det är plastmattan som tryckts ihop under vikten av vattnet ihop med värmen?
Kjell_G: Ja, så får det bli. Det borde väl gå att använda tunt med fix just där?
FDT: Nähä, inga svar. Får väl testa med 12 koppar på vv på matningen till de bägge duscharna. Börjar man frysa får man väl byta upp sig till 15 :-)
gryden: [citat] Sant. Så kommer jag nog att göra. Min enda oro med denna lösning är att man inte kommer att kunna snäppa tillbaka fixturen i plåten om den ligger allt för dikt an mot plywooden, men då kan man skruva fast fixturen istället. Tack för goda råd.
BirgitS: [citat] Verkar vara ett varumärke från Oras, åtminstone numera. https://www.orasgroup.com/
tttomten: Provmontera fläkten så vet du med 100% vad som behöver göras.
Krille-72: [citat] Enkelt förklarat kan man säga att du gör klart hela badrummet med kakel, klinker, plastmatta eller vad du nu ska ha. Sen när allt är klart monterar du fixturen. Denna klär du förslagsvis in med ”luxskivor” som monteras direkt på fixturen. När detta är klart klär du in luxskivorna med det ytskikt du tänkt. Någonstans vid golvvinkeln ska du ha ett litet skvallerhål så du
Paul-Staffanstorp: [citat] Det är ju inte så att du måste kasta upp plattorna dagen efter men det är inte bra och låta det stå heller då yttre faktorer påverkar ytan på folien samt att det blir damm som fäster på den vilket i sin tur gör att inte plattorna fäster ordentligt sen. Jag har ingen erfarenhet av att låta det stå fuktskyddat mer än max 2-3 dagar då vi alltid sätter plattor snarast
Claes Sörmland: [citat] Foto! Svårt att begripa var det läcker för dig men normalt sett så behövs ingen gängtejp vid ett duschblandarbyte. Inga planpackningar heller.
J-O: [citat] Det brukar kunna vara så tyvärr, kan ju finnas viss noja angående dolda fel, även om detta inte är det. Men det är väl egentligen bara luska rätt på vilka rör som går till duschen och skifta plats på dem i fördelarna. Kan ju bli lite bök om en slang visar sig vara för kort. Men I och med att det är rör i rör så ska man kunna byta ut hela längder om något fallerar,
Tekniker: [citat] Det är det jag misstänkte. Jag har ju t.o.m. svårt att laga felet då det inte finns ett motstånd för silikonet. Jag har bara Mail från platsledningen som pratat med dem som byggt badrummet. Oavsett så är det förberett för handdukstork, med el-utlopp. Men det blir ju knas när det inte går att borra fast. Får ta en diskussion med dem om detta. Men svårt att se en rimlig
HejElin: Hej! Korta versionen: Jag har ett badrum från -95 i min bostadsrätt som jag vill renovera, dock har frågan om stambyte börjat tas upp i föreningen och det kan komma att ske inom 10 års tid, men kanske också tidigare än så beroende på hur rören i intilliggande hus håller. Längre versionen: Jag flyttade in i min bostadsrätt i höstas med planer att renovera badrummet och fick höra av
panzerkin: Ska byta blandare i badrummet och undrar om det finns någon här som har erfarenhet av denna blandare: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/blandare-och-vattenkran/tvattstallsblandare/tvattstallsblandare-grohe-eurosmart-med-kallstart/p-514139 Angående måtten på sista bilden, vilka är det som bör vara samma på den befintliga för en enkel installation? Eller finns det konverterare
mattiasborger: Det där ser lite högt ut för ett badkar? Badkarets utlopp sitter ju i botten och vatten vill helst inte rinna uppåt. Enligt bilden har du bara kallt vatten ur väggen, också lite tråkigt. Hur långt är det till golvbrunnen? Och till varmvattenledning man kan ansluta till?
Solslottet: [citat] Hej Jag har också en fin gammal IDO 36-53. Var köpte du dina reservdelar?
pacman42: Det följer inte med några anslutningsslangar (jag har köpt en likadan). Att ställa benen på denna kabin rätt så att de är i våg när den står på plats är extremt svårt. För många ben helt enkelt, men med tålamod så går det. Jag har inte helt fått min på plats då det var skador i färgen på de målade glasskivorna, jag väntar fortfarande på nya väggar. De skall tydligen
amir82: [citat] Wow that microcement looks crisp and stylish! Thanks a lot man. cheers!
FDT: Ser nu på forumet en alternativ lösning/metod: 1, Flyt upp över värmekablar till lite under brunnfläns. 2, Stäng av med listen, på en plötsligt plan yta...
korkmattan: Hej Finns en produkt som heter porslins suddigummi som tar bort märken av detta slag. Har använt det själv man tror det är en spricka i porslinet ,men det går att sudda bort. Hör med en välsorterad vvs butik dom kan ha ,
Bo arnold: Rakblad men tejpa den ena sidan så du inte skär dig använd industriblad
magnoz: Jag känner iaf att varmvattenledning som går in i blandaren är jättevarm. Nästan så bränner sig vid beröring. Men likförbannat är vattnet ut i duschen fesljummet. Trots att jag skruvar. Så ni har nog rätt, något behöver fixas inne i blandaren. Demontering, är det något man kan göra själv? Eller skall man kalla in en rörmokare? Jag har aldrig jobbat med rör innan, men tänker
tergo: [citat] jag har en likadan äldre gustafsberg där öppet en bit upp på baksidan av stolen för avloppet så stolen går inte längre in än baksidan på avloppsröret ,om man tittar på din bild så skulle där bli 25-30 mm mellan vägg och stol. för säkerhets skull åk ut bauhaus och kolla på en stol där
CeeM: [citat] Är det verkligen så konstigt?. Inte så att jag flyttar bort badkaret och tokstädar där varje helg. Brukar bara vika upp täcksidan och dra med moppen där under om du nu vill veta. Tack för svaren iaf. Har knäppt av säkringen till uttaget nu iaf i väntan på en elektriker.. Känns inte okej att låta barnen bada där i trots jordfelsbrytare.
Winston2009: Hej! Dags att inreda det stora badrummet på 35 kvm och för detta behöver jag hitta ett vettigt och bra bubbelbadkar som ska kaklas in. Det finns plats och är förberett i mitten av rummet för detta på ena hållet och på andra sidan något mer justerad åt ett håll. Jag vill ha ett inte för högljutt har, plats för minst två personer och att det håller värmen utan att behöva tappa