Står i valet å kvalet att renovera badrummet i lägenheten med ny matta. Har läst runt lite och verkar som att man måste byta golvbrunn om den är äldre än - 91 och då blir det genast dyrare tänker jag eftersom det är betong å måste bilas upp och gjutas igen..
Kan någon genom bilden avgöra om den behövs bytas eller ej?
Tack på förhand.
Kan någon genom bilden avgöra om den behövs bytas eller ej?
Tack på förhand.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Klart du får byta matta om du vill men för att uppfylla försäkringsbolagens syn på renoverat så lär det inte räcka med enbart golvbrunn. Då ska allt vara i dagens standard. Tätskikt, rördragningar, allt typ.
Renoverare
· Uppsala
· 2 171 inlägg
Om du ändå ska riva upp mattan tycker jag att du ska byta brunn också. Vi hade en liknande i radhus byggt runt 1990 och när vi rev mattan fanns tecken av en gammal vattenskada runt om. Jag har för mig att det är klämringen som brukar släppa eller gå sönder när brunnen blir gammal. Det är också anledningen till att de ska bytas som regel. Både av försäkringsskäl och som värdehöjare borde du alltså byta brunn.
Om du bor i brf bör du också kolla med styrelsen om brunnen är ditt eller föreningens ansvar. Ledningarna är ju föreningens men tätskiktet är ditt. Vart brunnen ska räknas vet inte jag. Vi fick vår brunn bytt, men det var ju ett försäkringsärende på grund av skadan.
Om du bor i brf bör du också kolla med styrelsen om brunnen är ditt eller föreningens ansvar. Ledningarna är ju föreningens men tätskiktet är ditt. Vart brunnen ska räknas vet inte jag. Vi fick vår brunn bytt, men det var ju ett försäkringsärende på grund av skadan.
Klicka här för att svara
