Ska fräscha upp toaletten i källaren från 70-talet.
Min man vill att vi ska få hjälp av rörmokare för att plugga toalettrör och vattenledningar till handfat medan vi målar om och lägger nytt golv. Alla rörmokare vi talat med är upptagna så jag undrar om detta är något vi kan göra själva?
De guider jag läst förutsätter att man byter ut toaletten och handfat direkt men jag räknar med att arbetet med väggar och golv kommer ta mig runt 2 veckor att fixa med kvällstid och vill helst jobba på utan att ha något något porslin i vägen.
Kan vi plugga igen själva eller finns det någon annan lösning?
stort tack!
Min man vill att vi ska få hjälp av rörmokare för att plugga toalettrör och vattenledningar till handfat medan vi målar om och lägger nytt golv. Alla rörmokare vi talat med är upptagna så jag undrar om detta är något vi kan göra själva?
De guider jag läst förutsätter att man byter ut toaletten och handfat direkt men jag räknar med att arbetet med väggar och golv kommer ta mig runt 2 veckor att fixa med kvällstid och vill helst jobba på utan att ha något något porslin i vägen.
Kan vi plugga igen själva eller finns det någon annan lösning?
stort tack!
Är det à och b jag ska plugga?
C går till toaletten.
C går till toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att mäta dimensionen på de silvriga rören som går till blandaren, de är sannolikt 10 mm men kan vara annan storlek.
Sen köper ni två pluggar för klämringskopplingar i samma storlek, typ dessa eller liknande https://www.hornbach.se/shop/Klamringskoppling-plugg-10mm-krom-2st/10297348/artikel-detaljer.html
Stäng av vattnet och säkerställ att det är av genom att öppna kranen. Lossa de övre kopplingarna där de silvriga rören är anslutna. Sätt tillbaka kopplingen med pluggen mellan, den koniska delen av pluggen in i kopplingen och den platta sidan ut genom hålet på kopplingen där rören tidigare stack ut.
På de silvriga rören sitter sannolikt en klämring som gör att ni kan behöva kapa rören för att få loss kopplingen så ni kan skriva tillbaka den igen med pluggen.
Ska ni återanvända samma tvättställ och inte kan kapa rören för ni köpa nya kopplingar tillsammans med pluggen så att ni kan återmontera rören igen.
Ska se ut typ så här med pluggen.
Sen köper ni två pluggar för klämringskopplingar i samma storlek, typ dessa eller liknande https://www.hornbach.se/shop/Klamringskoppling-plugg-10mm-krom-2st/10297348/artikel-detaljer.html
Stäng av vattnet och säkerställ att det är av genom att öppna kranen. Lossa de övre kopplingarna där de silvriga rören är anslutna. Sätt tillbaka kopplingen med pluggen mellan, den koniska delen av pluggen in i kopplingen och den platta sidan ut genom hålet på kopplingen där rören tidigare stack ut.
På de silvriga rören sitter sannolikt en klämring som gör att ni kan behöva kapa rören för att få loss kopplingen så ni kan skriva tillbaka den igen med pluggen.
Ska ni återanvända samma tvättställ och inte kan kapa rören för ni köpa nya kopplingar tillsammans med pluggen så att ni kan återmontera rören igen.
Ska se ut typ så här med pluggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror väl helt och hållet på hur den plugg du väljer är avsedda att användas. Det finns de som är platta utåt och de som har ett hål utåt, som bilden nedan. Det viktiga är att den koniska delen är in i rörkopplingen. Det är svårt att monter pluggen åt fel hål, om man inte verkligen kämpar för det så det borde lösa sig för TS oavsett modell.Demmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det de rören ni ska plugga så kan följande typ av ändplugg ett vara lämpligt alternativ, i rätt dimension förstås.S Sagast skrev:
https://www.vvsochbad.se/lock-med-p...GBfEMqEPtPGhoTogQPJ9-IlwDu1CKIngaAv2FEALw_wcB
Tack för utförligt svar!D Danne_c skrev:Börja med att mäta dimensionen på de silvriga rören som går till blandaren, de är sannolikt 10 mm men kan vara annan storlek.
Sen köper ni två pluggar för klämringskopplingar i samma storlek, typ dessa eller liknande [länk]
Stäng av vattnet och säkerställ att det är av genom att öppna kranen. Lossa de övre kopplingarna där de silvriga rören är anslutna. Sätt tillbaka kopplingen med pluggen mellan, den koniska delen av pluggen in i kopplingen och den platta sidan ut genom hålet på kopplingen där rören tidigare stack ut.
På de silvriga rören sitter sannolikt en klämring som gör att ni kan behöva kapa rören för att få loss kopplingen så ni kan skriva tillbaka den igen med pluggen.
Ska ni återanvända samma tvättställ och inte kan kapa rören för ni köpa nya kopplingar tillsammans med pluggen så att ni kan återmontera rören igen.
Ska se ut typ så här med pluggen.
[bild]
Ja, det kan du göra. Du verkar också ha en avstängningskran på kopplingen vid toaletten där vattnet kan stängas av för toaletten. De kranarna blir dock ofta dåliga med åren så är det mer än en temporär avstängning under en stund för byte av toalettstol så är det säkrast att plugga även den kopplingen.S Sagast skrev:
Ni tömmer vattnet i toaletten genom att spola efter att vattnet är avstängt, allt vatten får ni inte bort så det kan rinna ut lite när ni tar bort stolen. Täck för avloppsrören också med typ en plastpåse och tejp, så slipper ni dåligt lukt när ni arbetar. Gäller både avlopp för toalett och handfat.

