Ska försöka sätta upp 60x60cm plattor på väggen i badrummet. Plattorna är av granitkeramik och ca 1 cm tjocka, marmorimitation. Jag har försökt med en kakelskärare men plattan spricker inte, den är stenhård. Tar man verkligen i för kung och fosterland så kan det hända att en bit av plattan spricker, men då på fel ställe.

Jag har även försökt att kapa dem med vinkelslipen och div. olika kapskivor vilket inte heller fungerar speciellt bra. Det flisar sig längsmed kapkanten och blir fult.

Några tips?

Staplad hög av 60x60 cm granitkeramikplattor med marmorimitation mot en turkos vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
60x60 cm marmorimitationsplatta av granitkeramik mot turkos vägg, fråga om skärtekniker.
Skapa konto

https://www.bauhaus.se/klinker-marble-calacatta-60x60-cm
https://www.bauhaus.se/klinker-marble-calacatta-60x60-cm

T
Du använder nog fel teknik för det är inget problem att knäcka en sådan platta med en kakelskärare!

T tank77 skrev:
Du använder nog fel teknik för det är inget problem att knäcka en sådan platta med en kakelskärare!
Hmm, okej. Kakelskäraren har varit med ett tag, kanske är den förbrukad. Det handlar bara om ett badrum. Vad tror ni om den här, kan den fungera? https://www.biltema.se/bygg/kakling/kakelkapar/kakelskarare-pro-600-mm-2000042800

Professionell kakelskärare på 600 mm för byggprojekt, med svart och gul detaljering.
Skapa konto

Redigerat:
När det kommer till Kakelskärare finns nog bara ett bra alternativ - Sigma. Min har varit med i otaliga år och är ett sånt där köp som man alltid uppskattar när det är dags att klippa kakel eller klinker.
Är det bara ett badrum och du inte ser behovet så går den nog att sälja begagnad när du är klar. Min blir nog arvegods till eventuella avkommor tillsammans med Ankarsrum Assistenten.

https://www.bauhaus.se/kakelskarare-sigma-3b4-670mm

1003703A.jpg

Håller på att lägga liknande golv själv och har en "billig" Biltema våtkap som jag fällt in i en formplyfa och byggt ställning för med ett par lastpallar.
Lägger jag plattan med baksidan upp och skjuter på plattan långsamt går det fint och det blir raka snygga kap. Dock krävs rätt stadig hand eftersom klingan nyper fast direkt annars och man får köra riktigt, riktigt långsamt sista centimetern så den inte slår loss en bit på hörnet (dock lossnar det oftast i övre delen av plattan som ju är baksidan).

Jag hade lånat en "proffs" kap (tror det var en likadan Sigma som på bild ovan fast äldre) och jag fick inte plattorna att gå av med den...

Ja, eller hyr en "riktig" våtkap med ställning och maskin som du drar över plattan istället för att knuffa plattan... :)

• Gilla
tobbetk
  • Laddar…
T
anders07 anders07 skrev:
Håller på att lägga liknande golv själv och har en "billig" Biltema våtkap som jag fällt in i en formplyfa och byggt ställning för med ett par lastpallar.
Lägger jag plattan med baksidan upp och skjuter på plattan långsamt går det fint och det blir raka snygga kap. Dock krävs rätt stadig hand eftersom klingan nyper fast direkt annars och man får köra riktigt, riktigt långsamt sista centimetern så den inte slår loss en bit på hörnet (dock lossnar det oftast i övre delen av plattan som ju är baksidan).

Jag hade lånat en "proffs" kap (tror det var en likadan Sigma som på bild ovan fast äldre) och jag fick inte plattorna att gå av med den...
Då har du fel teknik, har själv ett flertal Sigma-skärare varav en skär upp till 128 cm långa plattor och har aldrig misslyckats att knäcka några plattor med den.

sigma-128.jpg

Har du använt den på granitkeramik?
De är hård som tusan... Jag har kaklat en del och både natursten, stora och små plattor och mosaik och skärare har alltid gått bra, utom på granitkeramik...

coconut
anders07 anders07 skrev:
De är hård som tusan... Jag har kaklat en del och både natursten, stora och små plattor och mosaik och skärare har alltid gått bra, utom på granitkeramik...

Plattsättaren som är hos oss och jobbar nu kör en sigma skärare och 60x60 granitkeramik. Det har inte varit några problem alls med att skära plattorna.

coconut coconut skrev:
Plattsättaren som är hos oss och jobbar nu kör en sigma skärare och 60x60 granitkeramik. Det har inte varit några problem alls med att skära plattorna.
Ja-a, då är det väl bara dålig teknik då... :crysmile:

coconut
anders07 anders07 skrev:
Ja-a, då är det väl bara dålig teknik då... :crysmile:
Kan ju vara skillnad på om man gör det som jobb eller som hobby. Han sa dock att våra plattor ändå var ganska lätt att skära, så kan säkert skilja sig från platta till platta också.

Huvudsaken är ju att man hittar nått sätt som fungerar. :rofl:

De plattorna jag hade blev det ju knappt märke i plattan... Köpte ny trissa men blev inte bättre...

T
anders07 anders07 skrev:
Ja, sätter typ bara granitkeramik nuförtiden:cry:

Var knäcker ni platan när ni har ristat med trissan, i mitten eller ute vid kanten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.