Hej Jag har en fråga angående kakel på badrum. Jag ska total renovera badrummet och har köpt 60x60 plattor. Och vill ha minimal fog mellan plattorna, jag tycker det är mycket snyggare när fogen inte syns så mycket. Hur är det bäst och ha minst fog? Vad är nackdelen? Går det bra och endast och använda 1mm kakelkryss ? Uppskattar er erfarenhet och hjälp.

Mvh
 
Är det rektifierade plattor? Det är ett måste för minimal fog.
 
  • Gilla
Bawlelo
  • Laddar…
P
Tillverkaren brukar ange minsta rekommenderade fog, det kan variera beroende på om du sätter plattorna i förband eller kant i kant.
 
  • Gilla
Bawlelo
  • Laddar…
Düsseldorff
Om plattorna inte är rektifierade (kantsågade efter bränning) kan de variera några mm i storlek. Då måste fogen vara tillräcklig för att kompensera.
 
  • Gilla
Bawlelo
  • Laddar…
mnils skrev:
Tillverkaren brukar ange minsta rekommenderade fog, det kan variera beroende på om du sätter plattorna i förband eller kant i kant.
Min tanke är att få plattorna så nära varandra som möjligt knappt att det syns att det finns fog emellan.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Om plattorna inte är rektifierade (kantsågade efter bränning) kan de variera några mm i storlek. Då måste fogen vara tillräcklig för att kompensera.
så allt handlar om hur bra och raka dom är sågade ?
 
Ja, och en del på hur bra den som sätter är också.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, och en del på hur bra den som sätter är också.

Vad använder man får ”kryss” emellan ? Om det är så att dom är så raka det går att bli vad använder man emellan då förutom lite fog
 
Stefan N Stefan N skrev:
[länk]
så minsta mellanrummet är 1,5 millimeter. Jag har sett visa badrum som knappt har något alls. Men det kanske är 1,5 ändå.
 
mnils skrev:
Tillverkaren brukar ange minsta rekommenderade fog, det kan variera beroende på om du sätter plattorna i förband eller kant i kant.

Hur funkar det när man sätter plattorna kant i kant ? Gäller det 1,5 kryss även där ?
 
Paul-Staffanstorp
1mm fog är minimum för att kunna få ner fogbruk också.
Kant i kant har jag aldrig hört någon seriös plattsättare lägga dem.
 
  • Gilla
Bawlelo
  • Laddar…
T
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
1mm fog är minimum för att kunna få ner fogbruk också.
Kant i kant har jag aldrig hört någon seriös plattsättare lägga dem.
I Spanien kan man se att det sätts vanligt kakel kloss mot varandra och sedan fog på det. Vad händer om man gör så? Jo, fogen lossnar efter ett tag då den inte fäster på den glaserade kanten på kaklet, ser således för jävligt ut.
 
  • Gilla
LindaGj och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
T tank77 skrev:
I Spanien kan man se att det sätts vanligt kakel kloss mot varandra och sedan fog på det. Vad händer om man gör så? Jo, fogen lossnar efter ett tag då den inte fäster på den glaserade kanten på kaklet, ser således för jävligt ut.
Personligen tycker jag 1mm är i minsta laget med för att på ett bra sätt kunna få ner tillräckligt med fog så jag brukar köra med spinnlevels 1.8mm och det har alla hittills blivit nöjda med.
 
G
T tank77 skrev:
I Spanien kan man se att det sätts vanligt kakel kloss mot varandra och sedan fog på det. Vad händer om man gör så? Jo, fogen lossnar efter ett tag då den inte fäster på den glaserade kanten på kaklet, ser således för jävligt ut.
Vanligt även i Italien. Kan funka med oglaserade kanter om man slammar in fogen.
Ang att plattor som inte är skurna kan diffa "några mm", så mycket tror jag inte de kan diffa, naturligtvis blir det en toleranskedja både höjd, bredd och vinkel fel så mindre än ca 1,5 mm fog är nog olämpligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.