13 156 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Minimal fog mellan kaklet ?
Sida 1 av 2
Hej Jag har en fråga angående kakel på badrum. Jag ska total renovera badrummet och har köpt 60x60 plattor. Och vill ha minimal fog mellan plattorna, jag tycker det är mycket snyggare när fogen inte syns så mycket. Hur är det bäst och ha minst fog? Vad är nackdelen? Går det bra och endast och använda 1mm kakelkryss ? Uppskattar er erfarenhet och hjälp.
Mvh
Mvh
I Spanien kan man se att det sätts vanligt kakel kloss mot varandra och sedan fog på det. Vad händer om man gör så? Jo, fogen lossnar efter ett tag då den inte fäster på den glaserade kanten på kaklet, ser således för jävligt ut.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen tycker jag 1mm är i minsta laget med för att på ett bra sätt kunna få ner tillräckligt med fog så jag brukar köra med spinnlevels 1.8mm och det har alla hittills blivit nöjda med.T tank77 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vanligt även i Italien. Kan funka med oglaserade kanter om man slammar in fogen.T tank77 skrev:
Ang att plattor som inte är skurna kan diffa "några mm", så mycket tror jag inte de kan diffa, naturligtvis blir det en toleranskedja både höjd, bredd och vinkel fel så mindre än ca 1,5 mm fog är nog olämpligt.