Golvbrunnen i vårt badrum ser ut såhär, alltså att själva brunnen sitter inte rakt över avloppsröret. Är det okej att det sitter så eller riskerar man fuktskador?

• Golvbrunn i badrum med synlig förskjutning från avloppsröret omringad av kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga konstigheter.

Krilleman
Kravet är att vattenlåset ska kunna gå att lyfta ur, även fast slukristet (normalt en förkromad platta med sil) inte sitter centrerad.

306041.jpg

Dessutom ska inte manchetten som den gråa klämringen klämmer emot synas under. Använder man Purus egna kniv så blir det aldrig så. Och det verkar den tråkigt nog göra, eller ser jag fel på bilden?

Du ser ut att ha en Purus ODEN.
Då gäller följande:
https://www.purus.se/fileadmin/user...onteringsanvisning_golvbrunnar_22733_2021.pdf

Observera texten på sidan 4:
Tätskiktet eller plastmattan får inte sticka ut under klämringen. När Puruskniven används säkerställs detta.

T
Dra åt helsicke vilken skitig/rostig slukrist:surprised: du har.

Nåja, spelar ingen roll om inte slukristen är centrerad över brunnshålet bara man får upp vattenlåset som inte syns till på din bild men du har kanske tagit bort det för att vi ska se bättre. Som sagt så sticker lite av brunnsmanschetten ut under klämringen vilket den inte ska göra men det ska mycket till för att det ska bli en fuktskada.

T tank77 skrev:
Dra åt helsicke vilken skitig/rostig slukrist:surprised: du har.

Nåja, spelar ingen roll om inte slukristen är centrerad över brunnshålet bara man får upp vattenlåset som inte syns till på din bild men du har kanske tagit bort det för att vi ska se bättre. Som sagt så sticker lite av brunnsmanschetten ut under klämringen vilket den inte ska göra men det ska mycket till för att det ska bli en fuktskada.
Hehe, slukristen (lärde mig ett nytt ord ) är inte rostig, den är i typ gammaldags mässing, något förre ägaren verkade digga. Ska väl se lite sådär gammalt lantligt ut. Själv håller jag med om att den bara ser smutsig ut. Men tack för svar!

Krilleman Krilleman skrev:
Kravet är att vattenlåset ska kunna gå att lyfta ur, även fast slukristet (normalt en förkromad platta med sil) inte sitter centrerad.

[bild]

Dessutom ska inte manchetten som den gråa klämringen klämmer emot synas under. Använder man Purus egna kniv så blir det aldrig så. Och det verkar den tråkigt nog göra, eller ser jag fel på bilden?

Du ser ut att ha en Purus ODEN.
Då gäller följande:
[länk]

Observera texten på sidan 4:
Tätskiktet eller plastmattan får inte sticka ut under klämringen. När Puruskniven används säkerställs detta.
Ja den verkar sticka ut lite därunder. Tack för ditt utförliga svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.