L
Hej,
jag ska kakla badrumsväggar själv, de är nybyggda (45cc, K-ply och gips) och behöver ju naturligtvis grundas med ett (eller flera?) tätningsskikt. Vilka produkter? Måste man använda folie över hela väggarna, eller räcker kanter och hörn? Manschetter för rör är införskaffade. På golvet blir det våtrumsmatta som flytspacklas och läggs av mattläggare.

L
Eftersom våtrumsmatta ska på, behöver jag väl inte lägga någon folie på golvet..? Har hittat mer information nu och det verkar som om branschreglerna säger att det bör vara folie på väggarna.

BirgitS
Tätskiktsfolie ska användas över hela väggytan förstås, annars skulle det ju läcka in vatten i väggarna.

Första och främst ska folietillverkarens instruktioner följas exakt och i andra hand allt som står i branschreglerna från GVK eller BKR samt Säker vatten. Om du inte har läst in dig på branschreglerna än så börja med det. Kanten till våtrumsmattan ska göras på ett särskilt sätt för att garantera att det blir tätt.

• Gilla
LyckansHus
  • Laddar…
L
Nu har jag kommit så långt att jag bara behöver svar på en enda fråga... Ska jag även lägga folie på golvet innan mattläggaren kommer dit och flytspacklar..? En våtrumsmatta kommer läggas av samma fackman.

L LyckansHus skrev:
Nu har jag kommit så långt att jag bara behöver svar på en enda fråga... Ska jag även lägga folie på golvet innan mattläggaren kommer dit och flytspacklar..? En våtrumsmatta kommer läggas av samma fackman.
Nej det ska du inte

Mattan är tätskikt och ytskikt

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
L
nino nino skrev:
Nej det ska du inte

Mattan är tätskikt och ytskikt
Vilken lättnad, ett arbetsmoment mindre! :D Tänkte också att det blir kaka på kaka, men det måste ju samtidigt bli rätt. Tack för svaren BirgitS och Nino!

• Gilla
nino
  • Laddar…
T
Som sagt, plastmattan är tätskiktet och när mattläggaren har lagt mattan med ett uppvik på 13-15 cm ska du sedan sätta folie på väggarna som överlappar plastmattan med 3 cm.

Så glöm inte att nämna detta för mattläggaren så att han inte skär av uppviket på 10 cm.

Vilket fabrikat för manschetterna har du köpt? Givetvis måste du köpa samma fabrikat för folien och lim också.

• Gilla
LyckansHus och 2 till
  • Laddar…
L
Jag har en fråga till... det finns en yta på motsvarande vägg från dusch, handfat och toalett som inte kommer kaklas hela vägen upp, utan väggen kommer bara målas. Ska tätskiktsfolie även sättas där, kan den målas över?

L
T tank77 skrev:
Som sagt, plastmattan är tätskiktet och när mattläggaren har lagt mattan med ett uppvik på 13-15 cm ska du sedan sätta folie på väggarna som överlappar plastmattan med 3 cm.

Så glöm inte att nämna detta för mattläggaren så att han inte skär av uppviket på 10 cm.

Vilket fabrikat för manschetterna har du köpt? Givetvis måste du köpa samma fabrikat för folien och lim också.
Jag har läst detta med kanten och ska säga till mattläggaren! Kaklet måste komma minst 8 cm ovanför golfytan. Det blir samma system på all folie!

BirgitS
L LyckansHus skrev:
Jag har en fråga till... det finns en yta på motsvarande vägg från dusch, handfat och toalett som inte kommer kaklas hela vägen upp, utan väggen kommer bara målas. Ska tätskiktsfolie även sättas där, kan den målas över?
Nej, man ska inte måla på folien utan då måste du följa branschreglerna för godkända målade system, MVK: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
L
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, man ska inte måla på folien utan då måste du följa branschreglerna för godkända målade system, MVK: [länk]
Kanon, tusen tack!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.