Hej!
Jag upptäckte precis att skärmvägen mellan dusch och wc måste ha tagit in fukt. Jag vet inte hur länge det kan ha varit så här. Det är en kaklad vägg och i yttre väggavslutet buktar väggen ut vid nedersta kakelplattan så att plattan spruckit. Jag antar att detta beror på vatten som fått något (plywood, gips eller så) att svälla.
Väggen i sig tänkte jag inte är någon panik med, förutom mögelrisk. Men finns det risk att detta letar sig ner i bjälklaget? Badrummet byggdes innan vi flyttade in så vet inte hur det är uppbyggt. Men det borde väll rimligtvis ligga våtskydd som passerar under väggen (den är byggd samtidigt som badrummet)?
Jag upptäckte precis att skärmvägen mellan dusch och wc måste ha tagit in fukt. Jag vet inte hur länge det kan ha varit så här. Det är en kaklad vägg och i yttre väggavslutet buktar väggen ut vid nedersta kakelplattan så att plattan spruckit. Jag antar att detta beror på vatten som fått något (plywood, gips eller så) att svälla.
Väggen i sig tänkte jag inte är någon panik med, förutom mögelrisk. Men finns det risk att detta letar sig ner i bjälklaget? Badrummet byggdes innan vi flyttade in så vet inte hur det är uppbyggt. Men det borde väll rimligtvis ligga våtskydd som passerar under väggen (den är byggd samtidigt som badrummet)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
9-10 år.A AndersS skrev:
Tyvärr finns inget våtrumsintyg. Badrummet var en del av en lite större ombyggnad, i vilken byggare och husets ägare blivit osams. När jag kontaktade byggarna vid köpet av huset hävdade dom att dom inte gjort badrummet och att det var mer än 6 år tidigare dom jobbat där så inga papper fanns kvar. Enligt husets ägare (vilket jag är övertygad om är rätt) så var det knappt två år sen arbetet utförts då.
Har kanske inget betydelse för skadan, men har inte tidigare ägare fakturor kvar för utfört arbete?I irs skrev:9-10 år.
Tyvärr finns inget våtrumsintyg. Badrummet var en del av en lite större ombyggnad, i vilken byggare och husets ägare blivit osams. När jag kontaktade byggarna vid köpet av huset hävdade dom att dom inte gjort badrummet och att det var mer än 6 år tidigare dom jobbat där så inga papper fanns kvar. Enligt husets ägare (vilket jag är övertygad om är rätt) så var det knappt två år sen arbetet utförts då.
dom skulle ha lämnat en pärm med alla fakturor på saker dom gjort (vilket var ganska mycket) men den hittade vi aldrig. Jag kontaktade dom några gånger året efter och undrade om dom hittat den, men icke. Så finns tyvärr inget sånt.A AndersS skrev:
Om det bara är en skärmvägg så bör väl tätskikt vara i golvet under. Kan vara så att de byggt en skärmvägg som inte var vattentålig och sen bara kaklat. I detta fall bör det inte vara några problem att vänta. Men som sagt, kontakta försäkringsbolag innan du gör något.
Klicka här för att svara