Hej,
Vi är i färd med att inreda övervåning i vårat timmerhus där vi ska lägga nytt massivt furugolv. Ett hörn av detta utrymme skall bli toalett (endast enkel toalett, ingen dusch/bad). Funderar nu om man borde lägga nått annat underlag just där, eller om det går lika bra att lägga ett tätskikt/plastmatta rakt ovanpå trägolvet i toan. Alla rör för vatten ska dras i väggarna.

Magnus E K
Clickbaitrubrik. Jag trodde ni skulle gå all in med öppen planlösning och ha toalettstolen i ett hörn av vardagsrummet.

Om furugolvet inte är extremt ojämnt har jag svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem. (Edit: fast jag vet inget om att bygga badrum så blir inte förvånad om någon annan svarar att det måste vara 5 cm flytspackel ovanpå.)

• Haha
john.h och 2 till
  • Laddar…
Hej Kravet för enbart wc är tätskikt med 100mm uppvikning. Så plastmatta är idealiskt om det är någorlunda stabilt underlag.

• Gilla
Pgam
  • Laddar…
Riskerar man inte att brädorna torkar så att det uppstår sprickor där plastmattan kan trampas ner och spricka?

Alti Alti skrev:
Riskerar man inte att brädorna torkar så att det uppstår sprickor där plastmattan kan trampas ner och spricka?
kan så vara! men om man lägger en masonitskiva ovanpå golvet då, under plastmattan borde det vara lugnt?

Hade lagt golvspånskivor.

• Gilla
Pgam och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Hade lagt golvspånskivor.
istället för furugolvet? eller ovanpå? det blir ju lite mer jobb med att anpassa golvbjälklag för att passa de rätta måtten då isf. har desutom inte bestämt exakta mått på toan, så det blir helt klart enklare att lägga furugolv i hela rummet ist för att dela upp. vad skulle födelen vara med golvspån? jag tänker att det är i princip samma material i grunden..

Om det är enklare så lägg golvspån ovanpå. Skulle aldrig våga chansa att lägga plastmatta direkt på trägolv då det rör sig.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Om det är enklare så lägg golvspån ovanpå. Skulle aldrig våga chansa att lägga plastmatta direkt på trägolv då det rör sig.
P Pgam skrev:
men om man lägger en masonitskiva ovanpå golvet då, under plastmattan borde det vara lugnt?
Det tycker jag låter perfekt!
Så gjorde vi år 1983 när vi satte en toalett på andra våningen i en gammal fiskarstuga från 1800-talet.
Kom ihåg att en toalett med handfat men utan golvbrunn och dusch/bad inte är ett "våtrum" i egentlig mening.

H håbbe1961 skrev:
Hej Kravet för enbart wc är tätskikt med 100mm uppvikning. Så plastmatta är idealiskt om det är någorlunda stabilt underlag.
Förr var det inget krav på tätskikt i en gästtoa. När ändrades dessa regler?

ClasseClas
nimhed nimhed skrev:
Förr var det inget krav på tätskikt i en gästtoa. När ändrades dessa regler?
Det undrar jag också. Jag lever i tron att man kan lägga parkettgolv eller heltäckningsmatta om andan skulle falla på.

Vill man ha problem så är ju furugolv perfekt under toaletten. Det blir alltid spill i någon form, om inte annat kondens som droppar. Men om man inte tänker ta skadorna på försäkringen så lever vi ju i ett fritt land.

• Gilla
nino
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det tycker jag låter perfekt!
Så gjorde vi år 1983 när vi satte en toalett på andra våningen i en gammal fiskarstuga från 1800-talet.
Kom ihåg att en toalett med handfat men utan golvbrunn och dusch/bad inte är ett "våtrum" i egentlig mening.
Nu har jag dålig koll på masonit men känns stabilare att lägga golvspån och att spackla ev skarvar och skruvhål för att inte riskera att det syns genom mattan.

Gör ett lergolv och strunta i plastgolvet.

Men varför inte bara ha trägolv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.