2 694 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Toalett på furugolv..?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi är i färd med att inreda övervåning i vårat timmerhus där vi ska lägga nytt massivt furugolv. Ett hörn av detta utrymme skall bli toalett (endast enkel toalett, ingen dusch/bad). Funderar nu om man borde lägga nått annat underlag just där, eller om det går lika bra att lägga ett tätskikt/plastmatta rakt ovanpå trägolvet i toan. Alla rör för vatten ska dras i väggarna.
Vi är i färd med att inreda övervåning i vårat timmerhus där vi ska lägga nytt massivt furugolv. Ett hörn av detta utrymme skall bli toalett (endast enkel toalett, ingen dusch/bad). Funderar nu om man borde lägga nått annat underlag just där, eller om det går lika bra att lägga ett tätskikt/plastmatta rakt ovanpå trägolvet i toan. Alla rör för vatten ska dras i väggarna.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Clickbaitrubrik. Jag trodde ni skulle gå all in med öppen planlösning och ha toalettstolen i ett hörn av vardagsrummet.
Om furugolvet inte är extremt ojämnt har jag svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem. (Edit: fast jag vet inget om att bygga badrum så blir inte förvånad om någon annan svarar att det måste vara 5 cm flytspackel ovanpå.)
Om furugolvet inte är extremt ojämnt har jag svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem. (Edit: fast jag vet inget om att bygga badrum så blir inte förvånad om någon annan svarar att det måste vara 5 cm flytspackel ovanpå.)
istället för furugolvet? eller ovanpå? det blir ju lite mer jobb med att anpassa golvbjälklag för att passa de rätta måtten då isf. har desutom inte bestämt exakta mått på toan, så det blir helt klart enklare att lägga furugolv i hela rummet ist för att dela upp. vad skulle födelen vara med golvspån? jag tänker att det är i princip samma material i grunden..Lill72 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lill72 skrev:
Det tycker jag låter perfekt!P Pgam skrev:
Så gjorde vi år 1983 när vi satte en toalett på andra våningen i en gammal fiskarstuga från 1800-talet.
Kom ihåg att en toalett med handfat men utan golvbrunn och dusch/bad inte är ett "våtrum" i egentlig mening.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Vill man ha problem så är ju furugolv perfekt under toaletten. Det blir alltid spill i någon form, om inte annat kondens som droppar. Men om man inte tänker ta skadorna på försäkringen så lever vi ju i ett fritt land.
Nu har jag dålig koll på masonit men känns stabilare att lägga golvspån och att spackla ev skarvar och skruvhål för att inte riskera att det syns genom mattan.KnockOnWood skrev:
