Badrum
tensiden: Klart det är mer komplicerat att försöka komma åt mekaniken in genom ett hål än att bara hantera en vanlig toalettstol. Men vad gäller vattenläckage så är det som redan beskrivits att hela konstruktionen är innanför tätskiktet och du har ett skvallerrör som ger dig indikation om det skulle komma ut något vatten.
lordi: Gumminippel är alltid bättre än kitt. Ta bort kittet och mät innerdiameter på röret och montera lämplig nippel. Kostar nog max en 50-lapp.
jonko: [citat] Blandaren är en rätt modern 9000 och 160cc. TS: varför ska du byta ut blandaren? Reservdelar är lätta att tag på och kostar betydligt mindre än en ny blandaren av samma kvalitet.
Skyhawk: [citat] Tack för svaret! Ska testa om det om det funkar, vore super!
Pumabjörnen: [citat] [citat] Ok som sagt jag ser inga problem i din plan att göra likadant där som i övriga delar, hade dock rått dig att byta till fukttrög skiva just där badrummet placeras och när jag ändå är igång och råder klammra ett rotnät i golvet och stripa med en comfortslinga för sommartiden då pumpen inte går så hårt;)
J Vos: Det är väl bara att skruva åt lite till skulle jag tro.
BirgitS: Fogen behöver en viss tjocklek för att sitta kvar. Hur mycket ser man på en meters avstånd och med ljus rakt framifrån (inte släpljus)? Det är tydligen vad besiktningsmän brukar utgå ifrån. Gissningsvis behöver du ta in en besiktningsman om du ska komma vidare med chefen.
kashieda: Med pannlampa på så hittade jag spåren i plastvredet, så då kom jag in. Efter någon timmes rengöring med ättika kunde jag montera tillbaka ventilen. Samma packning, men det är åtminstone lättare att vrida runt, så det är lättare att stänga av nu. Vi ska se om vi får tag på lämplig packning så att vi kan byta den också - den gamla var ganska stum.
Johhhan: Det är inte koden som ska skrivas in i smart-appen vid uppgradering till den? https://support.devismart.com/hc/sv/articles/209390285-Hur-läser-jag-hexakoden-från-min-DEVIreg-Touch-om-jag-vill-uppgradera-från-DEVIreg-Touch-till-DEVIreg-Smart-
Åsa Lund: Asbest finns då troligen i fix och fog bakom kakel och klinker. Kakel och klinker knackas bort och sedan slipas underlaget rent från all fix. Därefter är det klart för att fortsätta med att åtgärda fuktskadan
jw89: Det var tydligen en Tappwell duschblandare och dem skickade snabbt en ny insats! Riktigt bra service!!
Stefan1972: Att Autosol fungerar mot skit är ju för att det är ett polermedel. Det är ju som en fin rubbing. Inget anmärkningsvärt i det. Är grundmaterialet skadat så får man ju gno mer bara.... Eller ta grövre rubbing. Glas, kakel och liknande ämnen är ju dock hårt så man får nog hålla på ett tag.
Jonatan79: Om ni ska ha samma klinker i bastu som övriga del kan bastugolv ha samma tätskikt. Svårare att svara på om tätskiktet ska sitta inne på bastuns väggar eller utanpå bastuns väggar, kanske utanpå...
AlexKa1973: Hej, Jag håller på och jämför Pax badrumsfläkt och Fresh Intellivent för installation i våra badrum och tvättrum. Finns det några tydliga funktionella skillnader mellan dem eller är det bara en smaksak?
Cunningham: Jag ska göra om ett badrum (eller hantverkaren) men har tänkt föreslå att golvbrunnen INTE placeras precis där man står, iom att det är skärmväggar runt om och vanlig vägg, så kommer vattnet sig ingenstans utan det som är kvar kan lätt skrapas ner i golvbrunnen, Eller blir det problem ? Har inte pratat med hv ännu, är någon månad bort innan start.
Cunningham: Hej. Vi ska renovera badrummet så jag kollat runt bland olika leverantörer. IKEA är ju alltid med som billig och ofta tillräckligt bra jämfört med andra. Men vi har sett ett mycket fint tvättställ från Svedbergs med uppdragen bakkant och sidostycke baktill, med storlek 60x45 cm art.nr 501 441 101. Det är snarlikt IKEAS RÄTTVIKEN. som dock är något större 62x49. Problemet är att
Marlen Eskilsson: Ja det var dyrt, ta in fler offerter. Du kommer defintivt billigare undan om du har möjlighet/förmåga att samordna bygget själv och ta in snickare, rörmokare, elektriker var för sig.
DTanner: Kolla tjockleken. Våtrumsgolv är oftast lite tjockare. Golven levereras också i bredder på 3-4m, till skillnad från väggmattan som normalt är 2m. Helst vill man undvika skarvar i golvet, men det går alltid att svetsa. Se till att vad du än köper är godkänt som tätskikt, så du inte köper något som heter "våtrumstapet" som bara är en vinyltapet och åt inte en våtrumsmatta.
useless: [citat] Kopplande av el är reglerat i lag. Att skruva i en vägg är inte det.
JLyck: [citat] Ingen aning om där finns krav eller ej, men tror nog du stör dig mer på 2 horisontala skarvar nära varandra än att där är en uppe vid taket.
Lindgrenski: Tack för tipsen. Svärföräldrarna valde att sätta dit vanliga duschdörrar och litar på att tätskiktet är okej.
Galt: Det där är ett "tile in" golvbrunnslock. Det ska sitta en klinkersplatta limmad på den så det matchar golvet. Brunnslocket ligger bara löst men vill gärna fastna i smuts och tvålrester i de fyra hörnen. Använd lämpligt köksredskap i plast och bänd försiktigt runt om så lossnar brunnslocket lätt. Använd inte skruvmejsel eller annat av metall då du lätt kan skada kanterna på
etompau: https://www.byggahus.se/forum/threads/instruktionsbok-till-t2-golvvaerme.334130/ Err3=avbrott i golvgivaren.
ådal: Eller en vajer genom badkarsröret från andra hållet? https://www.hornbach.se/shop/Rorrensare-6-mm-3-m/3866166/artikel-detaljer.html
Erica Jansson: [citat] precis, och som extremt petig för det visuella får vi väl leta plattsättare ett tag gissar jag på.. huset är dock byggt så att rummet är 240cm brett, så det underlättare ju lite :) Har ett lokalt företag som tillverkar, så får höra med dem! Ah, är du nöjd med den?